Dagens versjon har 325 hester og en akselerasjon fra 0–100 på 5,1 sekunder. Vi snakker altså om en tilnærmet dobling av effekten i bilen, som fortsatt skal ha alle sine fornuftige familiekvaliteter i behold.
– Det er ikke endelig bestemt, det kan være 580, 600, 620 hestekrefter. Det er mye, bekrefter Albert Biermann i et intervju med australske Drive.
Legende
Tyskeren ble pensjonist før jul. Da hadde han vært i Hyundai siden 2015, og før den tid, 31 år i BMW. Begge steder har det handlet om å foredle produktene og gjøre dem mer sportslige. Hos BMW fikk han nærmest legendestatus. Og i 2023 ser vi de første resultatene av jobben han har gjort med Hyundai.
Ioniq 5 N er altså først ut av en rekke sportslige versjoner av Hyundai (det kan du lese mer om her). Biermann påpeker at hestekrefter og akselerasjon slett ikke er alt.
– Det handler om å glise, om hjerteslagene. Spørsmålet er hvor gøy det er, hvor stort er gliset ditt? Sier Biermann.
Han snakker også om at bilene vil få kunstig lyd. Fortsatt skal en elbil kunne låte som en potent bensinbil i enden av turtallsskalaen. Fra innsiden vel å merke, ved hjelp av høyttalerne.
– Da jeg begynte i selskapet, snakket vi mye om å kutte støy. Nå snakker vi om å legge til lyd til elbilene for å gi sjåføren en god følelse, litt spenning, sier han.
Han bekrefter også at Ioniq 5 N blir firehjulsdrevet, men at den vil få et «sladdemodus» som overfører mer kraft til bakhjulene og som reduserer inngrepene fra assistansesystemene.