VERRE ENN VERST: Få steder er køene tettere og lufta dårligere enn i Mumbai, hjemby for bilgiganten Tata. Foto: Monotoomono/Shutterstock
VERRE ENN VERST: Få steder er køene tettere og lufta dårligere enn i Mumbai, hjemby for bilgiganten Tata. Foto: Monotoomono/Shutterstock

Setter mer konkrete mål enn Kina:

Her skal forbrenningsmotoren parkeres i 2030

Indiske myndigheter er i ferd med å sluttføre et program som sikrer at alle nye biler elektrifiseres fra 2030.

Publisert Sist oppdatert

Sist uke varslet kinesiske myndigheter at arbeidet er godt i gang med å meisle ut en timeplan for innføring av forbud mot produksjon og salg av fossildrevne biler.

I India er 2030 nå definert som tidspunkt for skiftet.

Den offentlige tenketanken «National Institution for Transforming India» har målfestet 2030, og foreslår begrensninger i muligheten til å registrere bensin- og dieselbiler, samtidig som det innføres subsidier og insentiver for kjøp av elektriske biler.

Les også: Frontkolliderer om 2025-målet

Forslagene er ikke vedtatt, men veitransportminister Nitin Gadkari sa før helgen at landets bilprodusenter nå må starte produksjonen av elektriske biler for fullt, ellers risikerer de å komme bakpå myndighetenes politiske vedtak.

Det er i dag bare én stor bilprodusent som har elbil-produksjon av betydning, nemlig Mahindra (landets nest største) som kjøpte Reva i 2010.

Tata, Indias største bilprodusent og nummer 17 på listen over verdens største bilprodusenter, har ingen omfattende produksjon i dag, men de har planene klare.

Selskapet eier forøvrig Jaguar Landrover, som nylig varslet en omfattende elektrisk satsning.

India er ventet gå forbi Kina som verdens mest folkerike land i 2022. Landet har i dag 1,3 milliarder innbyggere.

Les også: Her er de første elbilene fra verdens største bilprodusent

Trafikkaos og kraftig forurensning har tvunget myndighetene til å forsere arbeidet med reduksjon av utslippene. Det selges tre millioner nye biler hvert år i India, mens tilsvarende tall for Kina, verdens største bilmarked, er 28 millioner årlig.

– Dette kommer til å bli en voldsom utfordring, men det er en utfordring vi må møte og ikke vike unna, sier Anant Talaulicar, sjef for Cummins, en av landets største motorprodusenter.

Powered by Labrador CMS