Det er nemlig låst for alle andre enn autorisert verkstedpersonell.
Og strengt tatt har du ikke mye under der å gjøre heller.
På en moderne elbil handler det i praksis kun om å etterfylle spylervæske, med mindre du har en «frunk» – et lite bagasjerom under panseret – som du skal nå.
Fikse løsninger
På luksuskombikupéen Mercedes EQS og designbomben BMW iX er det verken «frunk» eller andre grunner til å famle etter spaken i glippen under panseret.
Mercedes prioriterer muligheten for å bestille EQS med et stort luftfilter. Da er det ikke plass til mye annet.
Annonse
Bak logoen
Så panseret på disse bilene er rett og slett låst. Skal du etterfylle spylervæske, så har de hver sine fikse løsninger:
På Mercedes sitter påfyllingsrøret integrert i lokket på venstre forskjerm.
På BMW er røret elegant kamuflert under logoen på panseret.
– Dette betyr at du ikke trenger å tenke på noe annet enn å fylle spylervæske. Satt litt på spissen, så har du ikke noe under panseret å gjøre. Det gir enda lettere vedlikehold, sier kommunikasjonsdirektør i BMW i Norge, Marius Tegneby, til Motor.
Kommunikasjonskonsulent André Jaskiewicz i Mercedes påpeker at en slik løsning er enkel og praktisk, og at den reduserer søl under påfylling.
Store deler av inspeksjonsbehovet på en moderne elbil er nå digitalisert.
– Eksempelvis kan kontrollenhetene i EQS få skybaserte oppdateringer og fjerndiagnose kan stilles ved behov. I tillegg har ikke en elbil behov for å peile olje. Kjølevæskenivå leses av digitalt, sier Jaskiewicz.
Tanken er ikke helt ny. Audi lanserte dette allerede for over 20 år siden på lille A2. Dette var en revolusjonerende lettvekter i aluminium med klasseledende lavt drivstofforbruk. Men den var dyr å produsere, og fikk ikke den forventede suksessen.
A2 hadde også et panser som helst bare skulle åpnes på verksted, selv om det var fysisk mulig å skru det løs og løfte det av. Men oljepeilepinne og spylervæskepåfylling fant du lett tilgjengelig bak et deksel i grillen.