Green NCAP regnet feil «fra vugge til grav»:
Elbiler enda mer miljøvennlige, ifølge nye tall
En regnefeil fra anerkjente Green NCAP gjorde at enkelte elbiler ble utslippssyndere på nivå med dieselbiler. Korrigerte tall retter opp inntrykket.
Green NCAP har i flere år målt utslippet på biler, både i laboratorier og ute i vanlig trafikk, i samarbeid med europeiske myndigheter.
Målet er å gjøre forbrukerne mer bevisst rundt bilers miljøpåvirkning, samt å nyansere de offisielle utslipps- og forbrukstallene – WLTP-tallene, som er blitt et kjent begrep blant dagens elbileiere.
Har du lest disse sakene?
Etter vraking
21. april publiserte de en forskningsrapport, basert på målinger av 61 modeller som i perioden 2019–2021 har vært gjennom utslippstester - delvis i laboratorier, delvis i trafikken.
Bilenes CO2-utslipp ble vurdert i en livsløpssyklus over 16 år og 240.000 kilometer, altså alle utslipp knyttet til produksjon av bilen, bruk av bilen, samt det som måtte være igjen etter vraking.
Og noen av resultatene var oppsiktsvekkende. Ikke minst at en elektrisk Ford Mustang Mach-E hadde et større CO2-utslipp fra «vugge til grav» enn en Skoda Octavia diesel [nå korrigert med lenke til denne saken].
Dobbelt batteri
Men for en tid tilbake kom en beklagelse fra Green NCAP, der de opplyste at de hadde regnet med batteriet både i bilens totale masse og som en separat faktor knyttet til produksjonen.
Kjøremønster
Dermed ble det totale utslippet fra elbilene for høyt. Det samme gjelder ladehybridene og hydrogenbilene. Green NCAP konkluderer med at elbilene er enda mer miljøvennlige enn de første beregningene viste, og sammenlikningen av Mustangen og Octaviaen er dermed ikke like spennende.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
Under kan du lese tabellen med oppdaterte tall. For hver bil publiseres et fra-til-tall, for å dekke opp ulikheter knyttet til faktorer som for eksempel de ulike lands energiforsyning, sjåførenes kjøremønstre og ladevaner på en ladehybrid.
Det er kun CO2 som er målt, ikke NOx, svevestøv eller andre typer forurensende utslipp.
Så mye CO2 slipper de ut på 16 år (NB: ikke rangert i rekkefølge):
Bilmodell | Drivstoff | Co2-utslipp i tonn (fra-til) | |
Fiat 500e | elektrisk | 24-32 | |
Audi A3 1,5 TSI | bensin | 52-61 | |
Audi A3 35 TDI | diesel | 38-55 | |
BMW-1 118 | bensin | 48-59 | |
BMW X1 XDrive | diesel | 51-68 | |
Citroën C3 | bensin | 42-61 | |
Dacia Sandero | bensin | 39-57 | |
DS 3 Crossback | diesel | 41-58 | |
Fiat Panda 1,2 | bensin | 41-57 | |
Ford Kuga | diesel | 48-61 | |
Ford Mustang Mach-E | elektrisk | 39-51 | |
Ford Puma | bensin | 45-58 | |
Honda Civic 1,0 | bensin | 51-62 | |
Honda Jazz 1,5 | bensin | 37-59 | |
Hyundai Nexo | hydrogen | 38-67 | |
Hyundai Tucson | bensin | 63-76 | |
Kia Niro | ladehybrid | 32-64 | |
Land Rover Discovery | diesel | 61-76 | |
Lexus UX 300e | elektrisk | 28-45 | |
Mazda CX-30 | bensin | 48-69 | |
Mazda 2 | bensin | 43-50 | |
Mercedes A-klasse | diesel | 43-56 | |
MINI Cooper | bensin | 43-63 | |
Mitsubishi Outlander | ladehybrid | 48-88 | |
Nissan LEAF | elektrisk | 31-41 | |
Opel Corsa | bensin | 44-59 | |
Peugeot 208 1,5 | diesel | 37-48 | |
Renault Captur | ladehybrid | 37-65 | |
Seat Leon 2,0 TDI | diesel | 43-54 | |
Skoda Fabia 1,0 TSI | bensin | 41-56 | |
Skoda Octavia 2,0 TDI | diesel | 38-49 | |
Toyota Prius | ladehybrid | 29-54 | |
Toyota Yaris 1,5 | bensin | 35-55 | |
Volvo XC60 | diesel | 60-81 | |
VW Golf 1,5 TSI | bensin | 40-52 | |
VW Golf GTE | ladehybrid | 30-71 | |
VW ID.3 | elektrisk | 30-46 | |
BMW-3 | diesel | 46-60 | |
Dacia Duster | diesel | 40-65 | |
Honda CR-V | bensin | 52-77 | |
Hyundai Kona | elektrisk | 25-37 | |
Jeep Renegade 1,6 | diesel | 47-64 | |
Kia Sportage 1,6 | diesel | 51-75 | |
Mazda CX-5 | bensin | 53-71 | |
Mercedes C-klasse | diesel | 41-64 | |
Mercedes V-klasse | diesel | 61-95 | |
Nissan Qashqai 1,3 | bensin | 53-64 | |
Opel Zafira | diesel | 66-91 | |
Peugeot 2008 1,2 | bensin | 42-60 | |
Peugeot 208 1,2 | bensin | 42-58 | |
Peugeot 3008 1,5 | diesel | 43-62 | |
Renault Captur 1,3 | bensin | 49-63 | |
Renault Clio TCE | bensin | 40-53 | |
Renault Zoe | elektrisk | 26-37 | |
Suzuki Vitara 1,0 | bensin | 42-67 | |
Toyota C-HR 1,8 | bensin | 38-60 | |
VW Passat 2,0 | diesel | 47-63 | |
VW Polo 1,0 | bensin | 39-57 |