Så sent som i mai fikk versjonene Long Range RWD og Long Range AWD økt tilhengervekt fra 750 til 1000 kilo. Nå økes dette ytterligere. 2023-modellene av de to samme versjonene får hengervekt på 1500 kilo.
I juli kom også meldingen om at samtlige Mustang godkjennes for taklast. 75 kilo for biler uten panoramatak, 65 kilo for dem med. Dermed går plutselig Mach-E fra bunnsjiktet til tetstriden i disse praktiske disiplinene.
Forsterket
Fords informasjonsdirektør Anne Sønsteby opplyser til Motor at det ikke er gjort fysiske endringer på bilene som tidligere er oppgradert med 250 kilo hengervekt – fra 750 til 1000 kilo.
Men på 2023-modellen blir det endringer både på festebraketten til hengerfestet, samt forsterket innfestning i bilens bakre ramme for å takle den høyere belastningen.
Disse endringene gjør at det ikke vil være mulig å ettergodkjenne biler fra modellårene 2021 eller 2022 til den høyere hengervekten.
– Vi har også oppgradert software på modellår 23, blant annet er det gjort justeringer på bilens aktive førerassistentfunksjoner (som ESP), som tilpasser seg trekk av henger opp til 1500 kilo, opplyser Sønsteby.
– Hvordan får dere gjennomslag i Ford for dette ganske særnorske ønsket?
– Vi jobber tett og godt med vår utviklingsavdeling i USA og Europa. Ford Norge har en sterk stemme, ettersom vi er det landet i Europa som per dags dato har solgt flest Mustang Mach-E, til tross for våre 5,5 millioner innbyggere. Dette gjør at vi klarer å implementere vesentlige oppgraderinger som dekker sænorske behov, eksempelvis taklast og dobling av hengervekten, svarer Sønsteby.
2023-modellene av Mach-E får også noen øvrige forbedringer:
Den adaptive cruisekontrollen vil blant annet bruke kartdata for å tilpasse bilens hastighet. Det betyr at hastigheten for eksempel reduseres mot en krapp sving.
Ladeplaten for trådløs lading får økt effekt – fra 5W til 15W.
Alle biler leveres nå med fem års fri service inkludert i prisen. Dette gjelder også alle som har tegnet kontrakt fra 12. april i år.