Utviklingen er tydelig: Biler som produseres kun for batterielektrisk drift, får bakhjulsdrift – ofte med mulighet for firehjulsdrift.
De erstatter nå i økende grad elbilene med forhjulstrekk, som i stor grad har vært ombygde diesel- eller bensinbiler, med de fleste øvrige komponenter felles. Enkelt og rimelig å bygge i en overgangsperiode, men med svakheter over tid.
Kia er et godt eksempel på utviklingen:
EV6, modellen som ble kåret til årets bil i Europa, er bygget på en dedikert elbilplattform – med bakhjulsdrift som basis.
Niro EV, som er en nyere modell (les Motors test her), er bygget på en plattform beregnet for biler med forbrenningsmotor, og har kun forhjulstrekk.
Ny generasjon
Samme tendens ser vi med Mercedes. Elektriske modeller som EQA og EQB er alle ombygde fossilbiler, med forhjulstrekk som basis. Mens den nye generasjonen elbiler – EQS og EQE – kun produseres som elbiler, med bakhjulsdrift som basis.
Volkswagen-konsernet hadde først sin elektrifiserte Golf med forhjulstrekk, inntil alt av elbiler fra konsernet (VW, Audi, Skoda, Cupra) fikk dedikerte plattformer – og bakhjulsdrift.
Men det finnes moderne produsenter som tenker annerledes, primært de japanske:
Nissan Ariya og Toyota bZ4X (og tvillingen Subaru Solterra) er tunge satsinger på dedikerte elbiler – med forhjulstrekk som basis.
Vekt lenger bak
Analytikerne i GlobalData/LMC har sett nærmere på fordelene og ulempene ved de to drivlinjene for Just Auto. Og modellene med bakhjulsdrift får klart flest plusser.
Dette er de fem viktigste grunnene til at stadig flere produsenter velger å skyve det mekaniske lenger bak i bilen:
Stabilitet under akselerasjon: Biler som både styrer og trekker med forhjulene, har en tendens til å spore og spinne når vekten skyves bakover i bilen under kraftig gasspådrag. På en bakhjulsdrevet bil blir denne vektforskyvningen en fordel.
Bedre kjøreegenskaper: Ved å plassere den mindre plasskrevende elmotoren lenger bak i bilen, batteriet under bilen, og øvrige tunge komponenter under panseret, oppnår man enklere den ideelle 50-50-balansen.
Høyere sikkerhet: En uknuselig motor er ikke nødvendigvis en fordel i en krasj, og ingeniørene jobber kontinuerlig med at motoren ikke skal komme i konflikt med bilens egne deformasjonssoner. Motor har ikke funnet noen relevante krasjtester som underbygger teorien om at moderne biler uten motor foran er mer sikre.
Mindre svingradius: En bakhjulsdrevet bil trenger ikke drivaksel foran, og gjør den mer smidig i parkeringsituasjoner. VW ID.3 er et strålende eksempel på dette.
Bedre plass: Muligheten til å plassere den mindre elmotoren under gulvet bak i bilen, gir mer plass i kupéen og frigjort plass under panseret til for eksempel «frunk» eller en ekstra elmotor til biler med firehjulsdrift.
Annonse
Forhjulstrekk bedre
Analytikerne ser ikke så mange fordeler med forhjulstrekk på en elbil, med mindre det handler om å bygge om en fossilbil raskest og billigst mulig. Og den tiden er forbi. Men de nevner én fordel:
En forhjulsdrevet bil kan ha kraftigere grad av regenerering. Ved regenering skyves vekten framover i bilen, og det blir mer tyngde over forhjulene.
En bakhjulsdrevet bil blir ditto lettere over drivhjulene, og det kreves mer arbeid fra de elektroniske hjelpemidlene – og naturligvis mindre regenerering – for å hindre ustabilitet når bremseeffekten oppstår.
Bom fast
Analytikerne nevner ikke framkommelighet under en krevende vinter. Motor gjorde i vinter en test av elbiler med ulike drivlinjer på tilnærmet blank is (les mer her).
Motors øvrige erfaringer er at moderne elbilene med bakhjulstrekk har minst like god framkommelighet som biler med forhjulstrekk, med ett unntak: Står du nesten bom fast, og må lirke deg avgårde og lete etter grep, er forhjulstrekk bedre.