GÅR LENGER: Lille DS 3 har fått oppgraderiger som virkelig monner.

Oppgradert DS 3:

Får over seks mil bedre rekkevidde

DS 3 kommer nå med teknologien vi vil finne i de elektriske versjonene av blant annet Opel Astra og Peugeot 308.

Publisert

Med faceliften av DS 3, markerer også det store Stellantis-konsernet overgangen til en teknologi som snart vil havne under skallet på de fleste elbilene de kan tilby.

Flere modeller

DS Crossback får en ny motor med 156 hestekrefter og et batteri på 54 kWt (51 kWt netto) Det gir en rekkevidde som dermed øker fra 341 til 402 kilometer.

Den samme batteripakka vil vi finne i kommende versjoner av de to antatte bestselgerne Peugeot 308 og Opel Astra, samt flere modeller fra blant annet Citroën og DS.

Over 40 mil

Rekkeviddeanslag på de litt større bilene er ikke kommet ennå, men «over 40» mil er blitt nevnt. Finpussing av detaljer og optimalisert aerodynamikk skal bidra til å holde tallene over grensen mange betrakter som minstekravet for biler i denne klassen.

MER SVART: Et svart felt mellom baklysene er blant detaljene som skiller den oppgraderte versjonen av DS 3.
STØRRE: Skjermen til høyre er blitt større, og funksjonaliteten bedre. De karakteristiske rombeformene er beholdt.

DS er nå nede på et forbruk på 12,6 kWt per 100 kilometer, blant annet grunnet en girutveksling bedre tilpasset landeveiskjøring, melder produsenten.

DS 3 – som i anledning oppgraderingen skifter modellnavn fra Crossback til E-TENSE – har nå fått LED-lys som standard på alle utgaver, i tillegg til litt utvendig finpuss for kjennerne.

Innvendig får den en ny 10,3-tommers skjerm med funksjoner vi har gode erfaringer med fra øvrige nye modeller fra samme konsern. DS 3 er på plass i Norge i februar.