ELEKTRISK RACER-ID: VW-boss Ralf Brandstätter skryter av jobben teamet til Andreas Reckewerth har gjort med å utvikle konseptet ID.X.
ELEKTRISK RACER-ID: VW-boss Ralf Brandstätter skryter av jobben teamet til Andreas Reckewerth har gjort med å utvikle konseptet ID.X.

Begeistret VW-sjef slapp hemmelighet:

Dette råskinnet er VW ID.3-svaret på Golf GTI

Volkswagen leker med tanken på en ID.3-variant som har mer kraft, lettere vekt og bedre akselerasjon. Nå har ingeniørene laget ID.X for å vise hva som er mulig.

Publisert Sist oppdatert

VW-sjefene har i større grad begynt å bruke sosiale medier til å kommunisere gjennom og denne uka slapp VW-sjef Ralf Brandstätter bilder og detaljer om ID.X på sin LinkedIn-side.

En mer sporty ID.3 følger i sporene på den nylig introduserte høy-ytelsesvariant av SUV-en ID.4 – som har fått navnet ID.4 GTX.

Ifølge sjefen for merket Volkswagen i VW-gruppen, Ralf Brandstätter oppdaget ingeniørene i selskapet hvor morsomt det er å utvikle elbiler med sportslige ytelser.

– Så vi bare lot dem gjøre det, skriver Brandstätter i innlegget.

Større batteri og GTX-deler

«Teamet utstyrte en ID.3 med 62 kWt-batteri med et større batteri på 82 kWt, og tilpasset det med komponenter fra ID.4 GTX», forklarer han.

Drivlinje, chassis og infotainmentsystemet ble ifølge VW-sjefen modifisert for å gi bilen det svært spesielle utseendet både innvendig og utvendig. Resultatet av det Brandstätter kaller «eksperimentet» er prototypen han viser frem – med navnet ID.X.

«Jeg fikk anledning til å teste den, og jeg er begeistret», skriver han.

Raskere enn GTI

ID.X overgår ID.4 GTX i ytelser med sine 333 hestekrefter, samtidig som den er 200 kilo lettere enn en vanlig ID.3 – tross det større batteriet.

Det gjør at den kan klare 0 til 100 km/t på bare 5,3 sekunder, altså raskere enn en Golf GTI.

Ikke nok med det:

Bilen er dessuten utstyrt med en såkalt drift mode som muliggjør sportslig herje-kjøring (på bane, selvfølgelig).

Brandstätter fremhever hvordan dette prosjektet viser hvor tilpasningsdyktig MEB-plattformen er. Han presiserer at bilen ikke vil gå i produksjon slik den er vist her, men understreker at flere av idéene som nå er utviklet vil bli benyttet.