UTVIDES: Elektriske Mercedes EQA kommer nå med firehjulsdrift.

Elektriske EQA i «norgesversjon»:

Dette koster firehjulsdrift og 1800 kg hengervekt

Mercedes-Benz lanserer nå et lite elektrisk trekkdyr som mange nordmenn vil sette pris på. Bare digre Tesla X har bedre hengerkapasitet enn kompakte EQA.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes legger seg prismessig kloss opptil den eneste rivalen med firehjulsdrift i kompaktklassen, Tesla Model 3.

Mens en Model 3 har en startpris på 450.000 kroner, havner Mercedes litt under med EQA 300 til 444.ooo – og litt over med EQA 350 til 466.000 kroner.

Begge utgavene har en rekkevidde på 432 kilometer (WLTP) og en batterikapasitet på 66,5 kWt. Forskjellene går på effekt:

  • EQA 300 4MATIC har 228 hester og et dreiemoment på 390 Nm. Klassikeren 0 til 100 går på 7,7 sekunder.
  • EQA 350 4MATIC har 292 hester og et dreiemoment på 520 Nm. Her går 0 til 100 unna på 6,0 sekunder.

Les flere Mercedes-nyheter:

Briljerer

Model 3 har til sammenlikning en rekkevidde på 614 kilometer, 346 hester, et dreiemoment på 580 Nm og en personlig rekord på sprinten til 100 på 4,4 sekunder.

Men for mange nordmenn er nok antall kilo på tilhengerfestet viktigere enn antall sekunder fra 0-100. Og her kan EQA virkelig briljere.

AVANSERT: Slik ser det ut under skaller i en EQA med en elmotor på hver aksel, batteripakke i bunn og firehjulsdrift.

1000 kg på Tesla

18oo kilo hengervekt er på nivå med storebror Mercedes EQC og Audi e-tron, og bedre enn nykommere som Skoda Enyaq og VW ID.4 (som er 1000 kg med bakhjulsdrift, 1200 kg med firehjulsdrift).

Bare enorme Tesla X kan trekke mer (2250 kg.). Model 3 kan til sammenlikning nå trekke 1000 kg.

Tilhengerfestet er forøvrig elektrisk innfellbart. Det vil også være mulig å montere takstativ som ekstrautstyr.

Sensommeren

Inkludert i prisene på EQA er blant annet dette: Infotainmentsystemet MBUX, navigasjon med «Electric Intelligence», LED-lys med adaptiv fjernlysassistent elektrisk bakluke, 18-tommers lettmetallfelger og ryggekamera.

De første bilene forventes i Norge mot slutten av sommeren 2021.

Her er alle Motors biltester: