NB: Ikke prøv dette hjemme!

Kan en elbil hurtiglades ved å taues? Her er en som fant svaret

Å trekke en tung Tesla i 110 km/t på motorvei, slik verten på en Youtube-kanal her gjør, er ikke å anbefale i trafikken. Men forsøket førte til en interessant oppdagelse.

Publisert

Elbiler regenererer strøm til batteriet når motoren ikke er under belastning, altså når man slipper opp høyrepedalen. Da blir motoren til en generator og dette skal i prinsippet også skje dersom man tauer elbilen i påslått tilstand.

For dem som lurer på om det faktisk er mulig å lade batteriet ved å taue bilen, og i så fall hvor mye, besluttet Youtube-kanalen Warped Perception (WP) å undersøke det grundig.

Se video lenger ned i saken.

WP-verten festet derfor sin Tesla Model S til en meget motorsterk tauebil med slepetau for å se hva som ville skje om han forsøkte å lade den på den måten.

Hans utgangspunkt var at en Model S regenererer opptil 65 kW om man slipper opp i 70 miles i timen (mph), som tilsvarer litt under 113 km/t. Det er litt over kapasiteten til en vanlig hurtiglader. Ideen var derfor å få til kontinuerlig regenerering i en konstant hastighet av 70 mph.

Det krever mye kraft å dra en over to tonn Tesla i konstant over 110 km/t over lengre avstander og det ble til eksperimentet brukt en Mercedes E55 AMG med kompressormatet V8-motor på 476 hk.

Ladet raskt

Av nyttig lærdom fra dette stuntet kan nevnes:

Teslaen så ut til å tåle den kontinuerlige regenereringen bra - noe som har vist seg ikke å gjelde alle nye elbiler på markedet ...

Batteripakken ble ladet fra 14 til 55 prosent ladetilstand over en avstand på fire mil, med en kontinuerlig ladeeffekt på 65 kW. Det er rimelig heftig, selv om WP-verten tar feil når han sier det er nesten like mye som en Tesla-superlader.

Som vi har advart: Ikke prøv dette hjemme!

For det første kan vi ikke forsvare en så trafikkfarlig måte å lade en elbil på og for det andre, med det bensinforbruket den «mobile AMG-ladestasjonen» antakelig hadde under denne tauingen, vil vi tro dette er i nærheten av den minst økonomiske, for ikke å nevne minst miljøvennlige, elbil-ladingen det er mulig å få til.