KJENT FJES: VW ID.8 får garantert samme lyssignatur som avbildede ID.6.
KJENT FJES: VW ID.8 får garantert samme lyssignatur som avbildede ID.6.

Lanserer den største ID-modellen:

Familiedrømmen som skal gjøre VW best i elbilbransjen

Volkswagens mål er å ha verdens mest komplette utvalg av elbiler om tre og et halvt år. ID.8 blir fysisk sett det største bidraget.

Publisert

For oss i Europa vil de allerede lanserte modellene ID.3 og ID.4 prege trafikkbildet i årene framover. Samtidig jobber Volkswagen med flere varianter av ID-familien:

  • ID.Buzz, som er en retroversjon av «folkevognbussen», ligger først på lanseringskalenderen.
  • ID.5, som er kupéversjonen av ID.4
  • ID.6, som allerede er lansert, og som er større enn ID.4, med mulighet for sju seter.
  • ID. Space Vizzion, som er stasjonsvogn i Passat-stil.
  • ID. Buggy, retroversjonen av den åpne strandbilen fra 60-tallet.

Presenterte planene

ID.8 er den foreløpig siste og største i rekken. VW-sjef Herbert Diess avslørte modellen tidligere denne uken da han presenterte noen av konsernets planer.

Modellen sto ganske diskret nevnt på side 10 i presentasjonen hans.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STØRRE ENN ID.4:</span> ID.6 er den foreløpig største el-SUV-en til Volkswagen. Nykommeren ID.8 blir enda større, og er neppe primært tiltenkt det europeiske markedet.
STØRRE ENN ID.4: ID.6 er den foreløpig største el-SUV-en til Volkswagen. Nykommeren ID.8 blir enda større, og er neppe primært tiltenkt det europeiske markedet.

Familedrøm

Diess sammenliknet ID.8 med VW Atlas, en SUV som på det amerikanske markedet betegnes som en «midsize SUV», men som i norsk trafikk vil være en koloss.

Følgelig blir den neppe noe vanlig syn, selv om det trolig blir en drømmebil for mange barnefamilier. For selvsagt får den både tre seterader og rikelig med bagasjeplass.

100 prosent

Den litt beskjedne plasseringen i presentasjonen til Diess, henger nok sammen med at VW foreløpig har fint lite mer å komme med av informasjon.

Men med ID.8 på plass innen 2025, mener Volkswagen å kunne innfri ambisjonen å tilby det mest komplette utvalget av elbiler.

I følge Diess skal «nesten 100 prosent» av VW-modellene på de viktige markedene være utslippsfrie innen 2040. Ti år senere skal prosenttallet være definitivt.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VARIASJON: </span>MEB-plattformen er skalerbar, og gir rom for en rekke modeller i ID-familien, samt modeller fra de andre i VAG-familien, Skoda, Audi og Seat.
VARIASJON: MEB-plattformen er skalerbar, og gir rom for en rekke modeller i ID-familien, samt modeller fra de andre i VAG-familien, Skoda, Audi og Seat.