SPENNENDE: Ioniq 6 er basert på denne konseptmodellen, og blir trolig ikke så ulik.
SPENNENDE: Ioniq 6 er basert på denne konseptmodellen, og blir trolig ikke så ulik.

Planlagt forsinkelse for Ioniq 6:

Får større batteri og bedre rekkevidde før den lanseres

Ioniq 6 kommer til sommeren – rundt tre måneder senere enn planen. Årsaken er et ønske om større batteri og bedre rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Det er The Korea Economic Daily som melder at etterfølgeren til Ioniq 5, som har fått mye ros i Motor, kommer noe senere enn opprinnelig planlagt.

Ioniq 6 er en sportslig sedan med konseptmodellen Prophecy som grunnlag. Foreløpig finnes det kun bilder av sistnevnte.

Men basert på hvor lik Ioniq 5 er tidlige konseptversjoner, er det grunn til å håpe at 6-eren vil underbygge inntrykket av at koreanere lager noen av de mest spennende bilene for tiden.

Større batteri

Det svært spektakulære interiøret vil derimot skille seg kraftig fra produksjonsmodellen.

Grunnen til forsinkelsen kan også være interessant for dem som vurderer en Ioniq 5, som er en mer aktuell bil for det norske markedet:

  • Hyundai ønsker å tilby et større batteri med bedre rekkevidde i Ioniq 6. Opprinnelig skulle den komme med en batteripakke på 72,6 kWt, altså samme pakke som Ioniq 5 har i dag.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DESIGNBOMBE: </span>Koreanerne har sluppet seg løs designmessig, og forhåpentligvis blir ikke Ioniq 6 noe unntak. Men den får nok litt mindre felger og litt lysere vinduer.
DESIGNBOMBE: Koreanerne har sluppet seg løs designmessig, og forhåpentligvis blir ikke Ioniq 6 noe unntak. Men den får nok litt mindre felger og litt lysere vinduer.

Fem mil mer

Men nå er ambisjonen å øke denne til 77,4 kWt, samme batteripakke som i kommende Kia EV6. Alle disse tre modellene er bygget på samme plattform (E-GMP), beregnet på helelektriske biler.

Og det er grunn til å tro at også Ioniq 5 vil få denne etter hvert – og dermed bedre rekkevidde enn henholdsvis 460 (firehjulsdrift og 19-toms hjul) og 481 (bakhjulsdrift og 19-toms hjul) kilometer.

Spente

EV6 er til sammenlikning oppført med rekkevidde på henholdsvis 506 (firehjulsdrift) og 528 (bakhjulsdrift), altså rundt fem mil bedre enn Ioniq. Her kan du lese mer om rekkevidden til konkurrentene i SUV-klassen.

Hos Hyundai i Norge er de selvsagt svært spente på Ioniq 6. Men også sparsomme med opplysninger.

PR-og produktsjef Øyvind Knudsen skriver dette i en epost til Motor:

«Vi kan ikke dele detaljer om IONIQ 6 på nåværende tidspunkt utover detP som allerede er kjent om modellen. Vi er imidlertid svært trygge på at dette blir en spennende elbil. Bilen er ventet et stykke ut i 2022, men utover det er ikke et eksakt lanseringstidspunkt klart ennå.»

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KONSEPT: </span>Innvendig er det nok ganske stor avstand mellom konseptbilen og Ioniq 6. Konseptmodellen har for eksempel ikke et tradisjonelt ratt.
KONSEPT: Innvendig er det nok ganske stor avstand mellom konseptbilen og Ioniq 6. Konseptmodellen har for eksempel ikke et tradisjonelt ratt.