SPENNING: Kia EV6 kommer med bra rekkevidde og trolig klasseledende ladeegenskaper.Foto: KIA
Nye målinger for Kia EV6:
Bare én familiebil slår denne på rekkevidde
Ferske målinger gir Kia EV6 bedre rekkevidde for modellen med bakhjulsdrift, og noen meter dårligere rekkevidde med firehjulsdrift. Uansett nest best i klassen.
Nye offisielle måletall (WLTP) for modellen med bakhjulsdrift, 19-tommers hjul og den største batteripakken på 77 kWt, gir Kia EV6 en rekkevidde på 528 kilometer.
Det plasserer koreaneren på delt andreplass blant de ferskeste konkurrentene som i øyeblikket er tilgjengelig i den viktige klassen av helelektriske familiebiler.
Bare Ford Mustang Mach-E er bedre. Slik ser listen ut blant modellene med bakhjulsdrift:
Ford Mustang Mach-E: 610 kilometer.
Kia EV6: 528 kilometer.
Skoda Enyaq: 528 kilometer.
Volkswagen ID.4: 517 kilometer.
Ioniq 5: 481 kilometer.
Hevder seg bedre
Men nordmenn flest foretrekker fortsatt firehjulsdrift, selv om det påvirker rekkevidden til en elbil. Rekkeviddetallet til EV6 i denne versjonen er nedjustert fra 510 til 506 kilometer.
Den hevder seg likevel fortsatt bra i konkurransen. Tilomed ørlite bedre enn Tesla Model Y, som snart også kommer inn i dette feltet. Amerikaneren er ventet til Norge på høstparten. Med firehjulsdrift blir listen slik:
Med firehjulsdrift dukker også en modell som Volvo XC40 opp på radaren. Den har 417 kilometer rekkevidde.
Hvis EV6 også får de samme ladeegenskapene som Ioniq 5 (les test her), så lover dette svært godt for Kias første helstøpte elbil.
På papiret ser det i hvert fall likt ut. I likhet med Ioniq 5, kan EV6 lades både med 800 Volt lynlading og det mer vanlige 400 Volt hurtiglading. I ladetesten NAF og Motor foretok under sommerens store elbiltest i juni, var det nettopp Ioniq 5 som imponerte mest.