SPENNING: Kia EV6 kommer med bra rekkevidde og trolig klasseledende ladeegenskaper.

Nye målinger for Kia EV6:

Bare én familiebil slår denne på rekkevidde

Ferske målinger gir Kia EV6 bedre rekkevidde for modellen med bakhjulsdrift, og noen meter dårligere rekkevidde med firehjulsdrift. Uansett nest best i klassen.

Publisert Sist oppdatert

Nye offisielle måletall (WLTP) for modellen med bakhjulsdrift, 19-tommers hjul og den største batteripakken på 77 kWt, gir Kia EV6 en rekkevidde på 528 kilometer.

Det plasserer koreaneren på delt andreplass blant de ferskeste konkurrentene som i øyeblikket er tilgjengelig i den viktige klassen av helelektriske familiebiler.

Bare Ford Mustang Mach-E er bedre. Slik ser listen ut blant modellene med bakhjulsdrift:

  • Ford Mustang Mach-E: 610 kilometer.
  • Kia EV6: 528 kilometer.
  • Skoda Enyaq: 528 kilometer.
  • Volkswagen ID.4: 517 kilometer.
  • Ioniq 5: 481 kilometer.
ROMSLIG: Interiøret i KIA EV6 har mange av de samme elementene vi kjenner fra konsernsøsken Ioniq 5. Det betyr også mye plass og luft til fører og passasjer framme.

Hevder seg bedre

Men nordmenn flest foretrekker fortsatt firehjulsdrift, selv om det påvirker rekkevidden til en elbil. Rekkeviddetallet til EV6 i denne versjonen er nedjustert fra 510 til 506 kilometer.

Den hevder seg likevel fortsatt bra i konkurransen. Tilomed ørlite bedre enn Tesla Model Y, som snart også kommer inn i dette feltet. Amerikaneren er ventet til Norge på høstparten. Med firehjulsdrift blir listen slik:

  • Ford Mustang Mach-E: 540 kilometer.
  • Kia EV6: 506 kilometer.
  • Tesla Model Y: 505 kilometer.
  • Volkswagen ID.4: 478 kilometer.
  • Ioniq 5: 460 kilometer.
  • Skoda Enyaq: 460 kilometer.

Med firehjulsdrift dukker også en modell som Volvo XC40 opp på radaren. Den har 417 kilometer rekkevidde.

Hvis EV6 også får de samme ladeegenskapene som Ioniq 5 (les test her), så lover dette svært godt for Kias første helstøpte elbil.

På papiret ser det i hvert fall likt ut. I likhet med Ioniq 5, kan EV6 lades både med 800 Volt lynlading og det mer vanlige 400 Volt hurtiglading. I ladetesten NAF og Motor foretok under sommerens store elbiltest i juni, var det nettopp Ioniq 5 som imponerte mest.

  • De første EV6 kommer til Norge i oktober.
NYE LINJER: Kia pøser på med særpreg når de omsider kommer med en helstøpt elbil. Dette lyktedesignet blir å se på veiene fra oktober.