EFFEKTIV: Lille BYD Dolphin blir en billigbil med svært gode ladeegenskaper.
Foto: BYD
Kommer med 800 voltssystem:
Denne småtassen skal kunne lade som en million-Porsche
Lille BYD Dolphin vil neppe koste mye over 200.000 kroner i Norge. I tillegg vil den spare deg for både tid og penger ved ladestolpen.
Kinesiske BYD (Build Your Dreams) blir snart å se på norske veier med el-Suv-en Tang. I den andre enden av skalaen, både pris- og størrelsesmessig, dukker snart modellen Dolphin opp.
Det er sparsomt med offisielle opplysninger om bilen i forkant av lanseringen på hjemmebane i Kina, men vanligvis godt informerte CNevPost skriver blant annet at bilen er fire meter lang, altså nesten 30 centimeter kortere enn VW ID.3.
Har du fått med deg disse sakene?
Rundt 300 km Den vil få to batteripakker, og trolig er det bare den største på 45 kWt som er interessant for oss nordmenn.
Den skal gi bilen en rekkevidde på 400 kilometer, etter den utdaterte NEDC-normen.
Rundt 300 kilometer etter den mer relevante WLTP-normen er nok mer realistisk.
Men: Den blir utstyrt med samme 800 volts ladesystem som Porsche først lanserte i Taycan, og som senere har kommet i teknisk identiske Audi e-tron GT.
KOMPAKT: Dolphin er bare fire meter lang. En Renault Zoe er til sammenlikning 4,08 meter. Bilen ble presentert i april, og lanseres første på hjemmemarkedet i Kina.
Foto: BYD
Bedre enn samtlige Samme system finner vi i den helt nye koreaneren Ioniq 5, som imponerte ved ladestolpen under den store elbiltesten til Motor og NAF tidligere i sommer. KIA EV6, som kommer til Norge i oktober, får de samme spesifikasjonene.
Det betyr at BYD Dolphin vil få et helt annet ladetempo enn de fleste langt dyrere biler – og bedre enn samtlige i sin egen prisklasse.
Uten kobolt Modellen får også såkalte LFP-batterier, som blant annet de Kina-produserte Tesla Model 3 utstyres med.
To av fordelene med batteritypen er at de ikke består av kobolt, og at de har lenger holdbarhet enn de mer kjente litium-ion-batteriene.
BYD Dolphin lanseres først på hjemmemarkedet i Kina. Det er ikke avklart om modellen vil komme til Norge.
De mest leste sakene i Motor de siste månedene: