FLYVEDYKTIG: Kinesiske Xpeng har publisert en video av en flygende elbil.
FLYVEDYKTIG: Kinesiske Xpeng har publisert en video av en flygende elbil.

Fersk video fra kinesiske Xpeng:

Her kommer en flygende elbil

I rekken av flybilprosjekter som krasjlander allerede på tegnebrettet, her er ett som er i ferd med å ta av.

Publisert Sist oppdatert

Bildene er hentet fra en video på det kinesiske mikrobloggstedet Weibo, og viser Xpeng, mest kjent i Norge for elbilen G3, som er ute og tester en flygende elektrisk bil.

Det er Xpeng Huitian, en avdeling innenfor Xpeng, som jobber med prosjektet. Og til tross for at Xpeng ble etablert så sent som i 2014, er dette femte versjon av den flygende elbilen.

Bli med på en tur her!

Ambisiøse

Og som bildene viser – prosjektet er i ferd med å bli flyvedyktig.

Et raskt søk i Motors arkiv forteller oss mye om ambisiøse ingeniører og selskaper som har hatt de samme planene som Xpeng.

De fleste prosjektene har krasjlandet på tegnebrettet. Noen få har svevet videre inntil turbulensen fra finansieringsprosessen har gjort det umulig å navigere.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LØFTERIKT: </span>Xpeng satser tungt på å få trafikken opp i lufta, og kineserne ligger kanskje lengst fram av alle med å realisere dette.
LØFTERIKT: Xpeng satser tungt på å få trafikken opp i lufta, og kineserne ligger kanskje lengst fram av alle med å realisere dette.

Femte generasjon

Men i følge Xpengs styreformann og administrerende direktør, He Xiaopeng, så er det tatt et nytt og viktig løft mot en framtid der vi også kan trafikkere luftrommet.

På årets Shanghai Motor Show i april, viste Xpeng fram Voyager X1, fjerde generasjon flybil. Og allerede nå kommer bildene av femte generasjon.

CnEVPost, et stort kinesisk nyhetsmedium med fokus på elektriske kjøretøy, har delt noen spesifikasjoner om versjonen som skal bli den endelige versjonen.

Xpeng snakker faktisk om at den vil komme i slutten av dette året, og at det vil bli mulighet for publikum til å teste.

Og kanskje viktigst for skeptikerne: Fallskjerm er standardutstyr.

  • Den veier 360 kilo og tåler ytterligere 200 kilo vekt.
  • Rekkevidden i lufta er 35 minutter, med en makshastighet på 130 km/t.
  • Den har åtte uavhengige batteripakker og åtte propeller fordelt på fire akser.