VENTETID: 25 Skoda Enyaq fotografert på Bækkelaget i Oslo i januar. I april leveres de første bilene til kundene.
VENTETID: 25 Skoda Enyaq fotografert på Bækkelaget i Oslo i januar. I april leveres de første bilene til kundene.

Skoda-importøren bekrefter:

De første Enyaq-bilene leveres om en drøy måned

Første skipslast med Enyaq kom til Norge i januar. I april kommer de første bilene på veien.

Publisert Sist oppdatert

Tusenvis av nordmenn venter på å hente ut en bilmodell de har bestilt og betalt. Mange av dem har etterhvert også fått sett på og tatt på og sittet i en bil hos en av landets Skoda-forhandlere.

Men de har aldri fått kjøre en Enyaq. Jomfruturen vil altså skje i kundens egen bil. Og nå er ventetiden heldigvis snart over.

Fra Skoda-importør Harald A. Møller får Motor bekreftet at de første kundebilene leveres i april.

– Det er en rekke biler på vei til landet nå, og i første runde skal én bil ut til hver av de 44 forhandlerne våre. I tillegg får vi pressebilene, som vi gleder oss til å la norske journalister teste. De første kundebilene kommer i april, og da begynner utleveringene fortløpende – noe vi naturligvis gleder oss veldig til, sier Skodas kommunikasjonssjef Morten Moum til Motor.

Mest ettertraktet

Det er naturligvis masse spenning knyttet til Skodas helelektriske SUV. Både bokstavelig og i mer overført betydning.

Teori og spesifikasjoner tilsier at dette blir tidenes mest ettertraktede Skoda på det norske markedet. Men erfaringene med Volkswagen-konsernets elektriske prøveklut, VW ID.3, har vært tidvis brutale.

Unngår problemer

Heldigvis tyder alt på at Enyaq, i likhet med teknisk identiske VW ID.4, får alle nødvendige programvareoppdateringer innen lansering, og dermed unngår alle problemene ID.3-kundene har hatt.

Dette kan du lese mer om her.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SISTE FINPUSS:</span> Skoda Enyaq-modell får behandling på vei ut fra fabrikken.
SISTE FINPUSS: Skoda Enyaq-modell får behandling på vei ut fra fabrikken.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TURNÉ</span>: Denne røde Enyaqen var blant de første som kom til Norge i forbindelse med verdenspremieren i fjor høst. Senere har det kommet flere biler som har vært utstilt hos forhandlere landet rundt.
TURNÉ: Denne røde Enyaqen var blant de første som kom til Norge i forbindelse med verdenspremieren i fjor høst. Senere har det kommet flere biler som har vært utstilt hos forhandlere landet rundt.

Maskert versjon

Og korona-situasjonen har gitt ytterligere forsinkelser på leveringene og begrensninger i mulighetene til å teste bilen.

I en periode virket det som Enyaq lå først i køen bak VW ID.3 i køen av elektriske nylanseringer fra Volkswagen-konsernet.

Blant annet fikk Motor og et par andre medier prøvekjøre en maskert versjon med høyreratt allerede i februar for over et år siden. Prøvekjøringen av Enyaq kan du lese om her.

Produksjonsklar

Kamuflasjen og spesifikasjonene til tross den gangen, så virket bilen mekanisk sett mer eller mindre produksjonsklar.

Og bilene som kom til Norge i januar, og som ble fotografert på kaia ved Bekkelaget i Oslo, virket definitivt klare. Men det har altså tatt sin tid å få Skodas viktigste modell på veien, og identiske VW ID.4 har i mellomtiden fått mer oppmerksomhet og en tidligere lansering.

Men litt over påske vil de første kundene få beskjed om at det er på tide å stryke kjøredressen.

BØLGENDE: Dimensjonene og formen på instrumentpanelet er likt i Enyaq og ID.4, men Enyaq har fått et panel over instrumenthuset og girvelgeren nede i midtkonsollen. VW ID.4 har et frittstående instrumenthus med en integrert girvelger, som på ID.3,
BØLGENDE: Dimensjonene og formen på instrumentpanelet er likt i Enyaq og ID.4, men Enyaq har fått et panel over instrumenthuset og girvelgeren nede i midtkonsollen. VW ID.4 har et frittstående instrumenthus med en integrert girvelger, som på ID.3,