ETTERLENGTET: Mange norske ID.4-kunder har ventet lenge på kunne sette seg inn disse omgivelsene. Nå starter de første utleveringene.
ETTERLENGTET: Mange norske ID.4-kunder har ventet lenge på kunne sette seg inn disse omgivelsene. Nå starter de første utleveringene.

VW ID.4 på veien i mars:

ID.3 har tatt støyten – nå skal problemene være løst

Volkswagen ID.4 kommer med den oppgraderte programvaren mange frustrerte ID.3-eiere har ventet på. De første signalene er positive.

Publisert

Omtrent samtidig med at de første ID.4 dukker opp på norske veier nå i andre halvdel av mars, kalles landets utgaver av første generasjon ID.3 inn til en oppgradering av programvaren.

Den såkalte versjon 2.1 er nå installert i de først innkalte ID.3. Og rapportene så langt tyder på at kundene er fornøyde.

Responsen på skjermen er kjappere, feilmeldingene borte og de siste funksjonene i head up-displayet på toppmodellen er på plass.

Tilsvarende programvare er altså allerede installert i de første utgavene av ID.4 som kommer til Norge i disse dager, og som utleveres til kundene fra mandag om en halvannen uke.

Dette er kunder som bestilte de prisgunstige kampanjemodellene 1.st eller 1.st Max i fjor høst. Disse modellene lages ikke lenger.

Løst problemene

Det er en tilfreds Volkswagen-sjef Harald Edvardsen-Eibak som kan fortelle om et serviceapparat som har stått på som helter for å løse de problemene og utfordringene som har dukket opp med ID.3.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BEDRE START: </span>Det meste tyder på at ID.4 unngår alle problemene som lillebror ID.3 har fått.
BEDRE START: Det meste tyder på at ID.4 unngår alle problemene som lillebror ID.3 har fått.

Trådløs oppdatering

Med 2.1-versjonen har også Volkswagen fått på plass løsninger som gjør at ID.3 og ID.4 nå kan få såkalte Over-the-Air-oppdateringer.

OTA, som det ofte forkortes, er godt kjent gjennom Teslas mange år med trådløse forbedringer.

Det betyr at Volkswagen kan legge til tjenester og funksjoner eller fikse feil i programvaren uten at bilene må på verksted.

– Vi ser for oss at slike oppgraderinger vil komme hver tredje måned, sier Edvardsen-Eibak.

Bra ladeeffekt

Produktsjef Kine Maria Hansen hos VW-importør Møller er blant de få nordmennene som foreløpig har fått kjøre en ID.4.

Hun kan blant annet fortelle at hun har ladet to ulike ID.4 med det største batteriet (77 kWt) hos Ionity. Den ene startet med en ladeeffekt på 125 kW, den andre – i lavere temperatur – på 121 kW.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORNØYD:</span> VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak ser fram til at ID.4 omsider blir å se på norske veier.
FORNØYD: VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak ser fram til at ID.4 omsider blir å se på norske veier.

– Det er absolutt grunn til å tro at bilene skal holde hva de lover ved ladestasjonene, sier hun.

Og det er - i tillegg til å løfte seg opp til en effekt på 125 kW– å lade fra 5 til 80 prosent på 38 minutter.

  • De første ID.4 har alle bakhjulsdrift. Senere i vår blir det mulig å bestille med firehjulsdrift. Den får navnet GTX – og blir levert allerede i sommer.