Uten at Motor har fått det bekreftet fra offisielt norsk hold, kan vi erfare at prisen på en svært velutstyrt BYD Atto 3 vil bli i underkant av 380.000 kroner.
Det er betydelig under prisen på grunnversjonene av konkurrenter som Renault Megane E-Tech (fra 415.000, les test her) og den oppgraderte versjonen av Kia e-Niro, nå kalt Niro EV (fra 430.000, les test her), og også noen tusenlapper under startprisen på den mindre VW ID.3 (392.000)
Forhjulstrekk
BYD Atto 3 er en kompakt SUV på 4.45 meter, altså ganske midt mellom VW ID.3 og ID.4 – som bilen også designmessig virker inspirert av.
Den har samme effekt som de to bakhjulsdrevne ID-modellene, 204 – men har forhjulstrekk. Oppgitt rekkevidde er 420 km. Bagasjerom: 440 liter.
Modellen underbygger inntrykket av at de kinesiske bilprodusentene nå setter inn støtet med små familiebiler med forbedret kvalitet i de laveste prisklassene.
Den første bølgen av kinesiske biler besto i stor grad av store SUV-er, anført av modeller som BYD Tang, Nio ES8 og Hongqi E-HS9. Av disse er det BYD som har lykkes best, Tang er i øyeblikket Norges 17. mest solgte bil.
Forbedringer
Men tilbake til en rimeligere bilklasse: Snart lanseres MG4 med pris fra 318.000. En splitter ny elbil som skal gi MG et mer moderne image og forbedrede egenskaper – og komplettere et utvalg rimelige modeller som MG5, ZS EV og Marvel.
I det stille har også Xpeng gjort forbedringer på sin rimeligste modell, G3i (fra 382.000).
Endelig pris på BYD Atto 3 offentliggjøres om kort tid.