KREVER BETALING: Fylkesordfører Tore O. Sandvik mener elbilistene må betale i bomringene.

Ap-politiker ut mot elbilistene:

«Urimelig å sende regningen til de som ikke har elbil»

Fylkesordføreren i Trøndelag tar nå et oppgjør med elbilister som kjører gratis gjennom bommene, slik at takstene for alle andre må økes.

Publisert

Tore O. Sandvik (Ap) mener det er «helt urimelig» at elbilene ikke betaler i bomstasjonene.

I nær halvparten av bompengeanleggene i Norge er det fortsatt helt gratis for elbilistene, ifølge en stor oversikt som Motor har skrevet om.

Blant disse er bomringen rundt Trondheim, den såkalte Miljøpakken.

Men det ønsker Trøndelag fylkeskommune en slutt på.

Med Arbeiderpartiet og Senterpartiet i spissen er det vedtatt at elbilistene skal betale 50 prosent av taksten for fossile biler.

– Vi vil fortsatt gi hele 50 prosent rabatt til elbilistene. I alle andre sammenhenger i samfunnet er halv pris en veldig raus rabatt, skriver fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) i en epost til Motor.

Tar oppgjør

Han tar nå et oppgjør med elbilister som forventer å kjøre gratis.

– Økende elbilandel gjør ikke behovet for bygging, drift og vedlikehold av veier mindre. Utgiftene fortsetter å stige. For oss blir det derfor helt urimelig å sende hele denne ekstraregningen til de bilistene som av ulike årsaker ikke har råd til å gå over til moderne elbiler med tilstrekkelig rekkevidde. Da vil gapet øke, skriver Sandvik.

Ønsker 20 prosent

Trondheim kommune derimot ønsker bare 20 prosent betaling for elbilistene, altså at det gis en rabatt på 80 prosent.

– Vi ønsker å innføre gradvis betaling for elbiler, fordi vi ønsker at overgangen til elbil skal fortsette – og vi vil stimulere til det. Samtidig er det ikke urimelig at elbilistene skal betale noe. De bruker jo veiene. Dette er en balansegang, sier Jørn Arve Flått (Ap), leder for miljø- og næringskomiteen i Trondheim kommune, og rådgiver for ordføreren.

Dette synes bifalles av Norsk Elbilforening, som ønsker en gradvis innføring av bompenger for elbiler.

– Vi er positivt overrasket over at flere, blant annet Trondheim kommune, går mot å innføre 50 prosent betaling med én gang, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i elbilforeningen.

– Kan ikke akseptere

Kommunene og fylkeskommunene må være enige før betalingssatser i bomstasjonene blir endret.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik påpeker at dersom det bare blir 20 prosent betaling for elbilene i Trondheim, vil takstene for fossilbiler måtte økes.

– Differansen mellom Trondheim kommunes ønske om nesten gratis passering for elbiler og vårt ønske om halv pris, medfører en kostnadsøkning på om lag 20 prosent for alle andre bilister. Denne differansen vil øke i takt med økende el-bilandel, skriver Sandvik, og konkluderer:

– Det kan ikke vi akseptere, i tillegg til at elbilene får rabatt på parkering, moms og andre utgifter.