NEKTER Å STARTE: Flatt startbatteri er av de vanligste havariårsakene uansett biltype, men i elbiler er det noen annerledes utfordringer (her en VW ID.3 fra vår vintertest tidligere i år).

Ettermontering på eldre Tesla-modeller?

Kan få slutt på proble­mene med flatt startbatteri

Teslas nye flaggskipmodell, Model S Plaid, kommer med litiumion-startbatteri. Elon Musk vurderer nå å tilby dette som ettermontering på eldre modeller.

Publisert

En Tesla-eier stilte spørsmål i en Twitter-melding om det ville være mulig å bytte ut blybatteriet i dagens Model Y og Model 3 med et litiumion-basert startbatteri i stedet.

I svaret fra Elon Musk skriver Tesla-sjefen: «Vi skal prøve».

Det er nettstedet Teslarati som rapporterer om utvekslingen og som påpeker at nettopp det nye 12-voltsbatteriet med litiumion-basert kjemi er en diskret, men viktig forbedring for Model S i den nye Plaid-versjonen.

Faktisk har det allerede vært mulig en tid å skifte til litium-basert startbatteri i Tesla Model S. Et firma ved navn Ohmmu Energy har tilbudt et litium-jernfosfat-alternativ som (kostbar) ettermarkedsløsning.

Lettere - og lengre levetid

Lavspennings-litiumionbatteriet har flere fordeler. De mest iøynefallende er lavere vekt og størrelse, men viktigere er at batteriet har lengre levetid.

En del Tesla-eiere har tidligere måttet bytte startbatteri opp mot to til tre ganger i løpet av et år, noe Teslarati hevder henger sammen med at en elbil krever mye mer av 12-voltsbatteriet.

I en bensin- eller dieselbil er blybatteriet ifølge nettstedet det passende valget fordi det stort sett bare brukes til å starte motoren og deretter besørge strømforsyningen underveis. I en Tesla må det gi strøm til en hel del flere funksjoner.

Reduserer strømmengden

Ser vi på spesifikasjonene Tesla har publisert på Model S Plaid, ser vi at «12-voltsbatteriet» egentlig har en spenning på 15,5 volt. Samtidig er strømmengden redusert fra 33 amperetimer til 6,9, da batteriet ikke behøver å starte motoren på bilen.

Energikapasiteten er dermed rundt relativt beskjedne 107 wattimer. Det gjør det mulig å holde dimensjonene og vekten på batteriet nede.

At den nye løsningen nå er kommet på nyeste Model S (og så vidt vi vet også Model X) er bra for de velstående kundene som har råd til disse bilene.

En mye bedre nyhet vil det selvsagt være for de titusener av Model 3- og Model Y-kunder når de får vite at det blir mulig å bytte ut startbatteriene med kort levetid de har nå med det nye, lettere og mer seiglivede batteriet.