NYE KONSEPTER: Volkswagens modellrekke I.D, er konstruert som elbil helt fra grunnen – og har en helt annen fleksibilitet enn dagens elbiler, som i stor grad er forhjulsdrevne og basert på fossile biler. Her er modellene Buzz (f.v.), Neo og Crozz. Foto: Volkswagen AG
NYE KONSEPTER: Volkswagens modellrekke I.D, er konstruert som elbil helt fra grunnen – og har en helt annen fleksibilitet enn dagens elbiler, som i stor grad er forhjulsdrevne og basert på fossile biler. Her er modellene Buzz (f.v.), Neo og Crozz. Foto: Volkswagen AG

VW-sjef varsler gode nyheter for Norge:

– Elbilene blir firehjulsdrevet

Bortsett fra firehjulsdrevne Tesla og Jaguar I-Pace i det øverste prissjiktet, er elbilene i dag forhjulsdrevet. Men ikke lenge, tror Volkswagen-sjef Matthew Renna.

Publisert Sist oppdatert

I april i år meldte han overgang fra Tesla til Volkswagen for å styrke tyskernes elbilsatsing på det amerikanske markedet.

Under bilutstillingen i Los Angeles i forrige uke sa han, ifølge det amerikanske magasinet Motor Trend, at de lettere og mindre elmotorene gjør det mye enklere å konstruere biler med firehjulsdrift, og at det blir langt mer vanlig framover.

Renna ser ingen god grunn til at elbilene skal forbli forhjulsdrevne, slik blant andre bestselgerne Nissan Leaf og VW e-Golf er i dag. Eller bakhjulsdrevne som BMW i3, for den saks skyld.

Les også: Så mye koster bilen deg pr kilometer

Batteriet dyrest

En forhjulsdrevet fossilbil har noen fordeler sammenliknet med en bakhjulsdrevet:

Drivlinjen tar mindre plass, vekten er lavere og framkommeligheten bedre.

Men med de mindre og lettere elmotorene, forsvinner de opplagte vekt- og plassfordelene med forhjulsdrift – og fleksibiliteten øker.

Ikke minst kan man montere en motor både foran og bak for å få firehjulsdrift.

Renna påpekte at det rent kostnadsmessig er batteriet – ikke motoren - som er den dyreste komponenten på en elbil.    

Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner

Var en snegle

De spennende framtidstankene kommer fra en representant for en bilprodusent som lenge var en snegle i utviklingen av drivlinjer.

Magasinet trekker historien helt tilbake til den britiske designeren og ingeniør Alec Issigonis, som utviklet den forhjulsdrevne Mini Cooper i 1959 – som igjen inspirerte en hel rekke bilprodusenter til å tenke nytt.

Men først godt utpå 70-tallet kom Volkswagen på banen med sin forhjulsdrevne Golf, etter å ha tviholdt på særpreget fra «bobla» - motoren bak og bakhjulsdrift - i altfor mange år.