VW-TOPP: Herbert Diess er øverste sjef både for Volkswagen-konsernet og for personbildivisjonen til Volkswagen. Foto: Volkswagen AG
VW-TOPP: Herbert Diess er øverste sjef både for Volkswagen-konsernet og for personbildivisjonen til Volkswagen. Foto: Volkswagen AG

VW plugger inn for alvor:

Har sikret batteri til 50 millioner elbiler

Mener tysk bilindustri alvor med sin elbil-satsing, eller gjør de det ikke? Volkswagens toppsjef Herbert Diess ga svar på tiltale denne uka: – Vi har kjøpt batteri nok til 50 millioner elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Det sier han i et intervju med tyske Automobilwoche.

Både fra VW og BMW har det kommet uttalelser om at bensin- og dieselbilene vil utgjøre over 70 prosent av salgsvolumet så langt fram som i 2030.

Men gitt at VW-konsernet hadde et samlet salg på 10,7 milloner kjøretøy i 2017, kan utsagnet fra Diess tyder på at de er i ferd med å trappe opp.

Diess sier i intervjuet at selskapet øremerket 50 milliarder euro (ca. 480 milliarder kroner) til batterikjøpene.

Selskapet rapporterte om et fall i driftsinntektene på 18,6 prosent i tredje kvartal, et fall som i følge Just-Auto.com skyldes både svakere salg og strengere utslippskrav gjennom WLTP.

Les også: «Vi må slutte å demonisere all dieselteknologi»

16 fabrikker

Nettstedet Green Car Reports skriver at VW har hatt ambisjoner om å produsere tre millioner elektrifiserte biler årlig fra 2025, og at de 50 elektrifiserte modellene de har annonsert i 2025 vil utgjøre omlag 25 prosent av deres totale bilsalg.

I 2030 skal det finnes minst én elektrifisert utgave av hver eneste av konsernet mer enn 300 modeller.

VAG-konsernet har starten arbeidet med å bestemme hvor alle elbilene skal produseres, og opplyser at de skal ha 16 fabrikker som bare skal produsere elbiler.

Les også: Rykteflom om ny elbil fra Volkswagen

Samtidig gjentok Diess at elbilene «i overskuelig framtid» kommer til å være dyrere i produksjon enn bilene med forbrenningsmotor.

Men hvor lang tid det vil ta å utlikne denne forskjellen gjennom stordriftsfordeler, lavere materialkostnader og bedre produksjonsflyt gjenstår å se.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbilmodellene

Powered by Labrador CMS