MYE ELBIL FOR PENGENE: Tesla Model 3 vinner på rekkevidde og ladeegenskaper i tillegg til at det er lett å la seg blende av teknologien, kjøreegenskapene og kreftene. Foto: Tomm W. Christiansen
MYE ELBIL FOR PENGENE: Tesla Model 3 vinner på rekkevidde og ladeegenskaper i tillegg til at det er lett å la seg blende av teknologien, kjøreegenskapene og kreftene. Foto: Tomm W. Christiansen

Vinneren av Årets beste bilkjøp 2019:

Tesla Model 3

Når fornuft og følelser kombineres som her, så har vi en vinner.

Publisert Sist oppdatert

TESLA MODEL 3 Long Range (firehjulsdrift, automat, hengerfeste) 

Pris: 513.504 kroner

PLUSS: Rekkevidde, ladeegenskaper, krefter, brukerdetaljer

MINUS: Detaljkvalitet, lang ventetid på reparasjoner og service, dekkstøy, upraktisk bagasjerom

ÅRLIGE KOSTNADER:

Renter på lån:  6.738 Forsikring:  13.913 Verdifall per år:  55-65.000 Service/vedlikehold:  2.700 Dekk:  4.950 Forbruk:  2.822 Bompenger:  4.536 Trafikkforsikringsavgift:  Fritatt Til sammen:  95.773 Pris per km:  6,38 kr

Tesla Model 3 er tidenes folkevogn for oss nordmenn, med over 5000 flere solgte eksemplarer enn nummer to på registreringslistene.

Det er lett å blendes av teknologien, kjøreegenskapene og kreftene – men først og fremst er den uslåelig i de klassiske elbiløvelsene rekkevidde og ladeegenskaper.

Alt dette har naturligvis sin pris. Og det er her Tesla virkelig presser konkurrentene av veien. Ingen tilbyr like mye elbil for pengene som Tesla.

Det har nordmenn flest skjønt. Men som nordmenn flest, har også Tesla sine opplagte svakheter.

Les også: Motor har testet Tesla Model 3

NOE SVIKTER: Kvaliteten på detaljene er for dårlig, men i kjent stil kommer Tesla med finesser du ikke visste at du trengte, men ikke skjønner at du har klart deg uten. Foto: Tomm W. Christiansen
NOE SVIKTER: Kvaliteten på detaljene er for dårlig, men i kjent stil kommer Tesla med finesser du ikke visste at du trengte, men ikke skjønner at du har klart deg uten. Foto: Tomm W. Christiansen

Generelt er detaljkvaliteten for dårlig. Den blå Teslaen i dette magasinet, hadde for eksempel noen svarte deksler under speilene som sto nesten en fingerbredde ut fra karosseriet.

Speilene satt også løst. Og kvaliteten på lakken var opplagt for dårlig på utsatte steder.

Dette var observasjoner som er ganske representative for tilbakemeldingene fra Tesla-eiere.

Og når dette i neste omgang skal fikses, opplever kundene en ventetid på reparasjoner og service som viser at Tesla ikke er rustet for pågangen.

NAF får også mange tilbakemeldinger om at servicenivået til Tesla er for dårlig.

Et av jurymedlemmene sa det slik: «Det er en fantastisk bil, men som kunde blir man forbannet når speilene ikke sitter fast».

Men de fleste Tesla-eiere er fornøyde. Man introduseres for et nytt univers av teknologi og finurlige løsninger når man gjør seg kjent med en Tesla.

Som vi skrev da vi testet en av de første bilene som kom til Norge:

«I kjent stil kommer Tesla med finesser du ikke visste at du trengte – og som du etter en stund ikke skjønner at du har klart deg uten. Det er sånn lidenskap oppstår.»

Og selv om en kåring som dette i stor grad handler om fornuft, så har vi absolutt sans for lidenskap. Og når fornuft og følelser kan kombineres som i en Tesla Model 3, så har vi en vinner.

Les også: Tesla Model 3 er blant finalistene til «Årets bil i Europa»