PRØVEKJØRT: Vi har testkjørt Model 3 i dens hjemstat California. Her på svingete veier utenfor San Francisco, og dette er en bil som trives med effektiv kjøring på svingete veier! Foto: Harald Wisløff

Den første testen av Tesla Model 3:

Motor har prøvekjørt bilen verden venter på

Her er Motors dom over Tesla Model 3: Romslig nok til en familie, rensket for knapper, lynrask og stabil på veien. Legg til at den har en magisk autopilot-funksjon. Denne bilen er verdt å vente på.

Publisert Sist oppdatert

Lang rekkevidde, overraskende god plass og svært gode kjøreegenskaper

– Dårlig finish noen steder, lang leveringstid og treg produksjon foreløpig

Les også: Her er bilene vi venter på i 2018

Vil Tesla Model 3 bli en rimelig elbil med lang rekkevidde og god plass? Vi har tatt med Bjørn Nyland, kjent som TeslaBjørn på Youtube, til USA for å finne ut alt om bilen.

– Wow, den ser bra ut! Haha, her er selveste Tesla Model 3, utbryter Bjørn Nyland i det den hvite bilen ruller inn foran hotellet. Vi har via kontakter fått låne en bil av en raus eier, siden det er umulig å oppdrive demonstrasjonsbiler, ikke en gang for pressen.

La oss si det med en gang, etter å ha tilbrakt fire dager og mange hundre kilometer langs Interstates, highways, lokale veier og svingete veier langs Stillehavet:

Dette er en svært spennende bil, og revolusjonerende på mange områder.

Bilen er selvsagt mindre enn Tesla Model S, både kortere og smalere. Den virker også lavere. Fronten er svært lav, så lav at den nærmest forsvinner foran deg når du parkerer. Dette er ingen stasjonsvogn og ingen «hatchback», men nærmere en sedan.

Innvendig plass

Kan en «liten» elbil romme fem voksne? Ja, det kan den, i alle fall for kortere turer. Plassen i forsetene er svært god, og beina forsvinner langt inn i fotbrønnen. Færre komponenter i en elbil gir seg utslag i mer plass. Vår modell er fullt utrustet, med elektrisk justerbare seter foran. Motors medarbeider er 1.94 lang, og sitter svært godt i gode skinnseter.

– Men jeg synes sitteputen på baksetene er for lite vinklet. Det er bra med plass også for lange personer bak, men beina får fort en bratt vinkel med lite støtte under lårene, påpeker Bjørn Nyland. Tre voksne i baksetet går greit, men neppe for lange turer. En overraskende detalj er at Motors lange medarbeider har mer plass over hodet i en Model 3 enn i en Model S.

Alle de tre bakseteplassene har fester for barneseter.

Model 3 har tak av glass, som gir utsikt og romslig følelse. Glasset er behandlet slik at det ikke skal bli for varmt innvendig av solen.

Les også: Bedre tall enn forventet for Tesla

 

 

Bagasjeplass

Vi var spente på bagasjeplassen, og ble overrasket.

– Riktignok er åpningen til bagasjerommet forholdsvis liten, men selve bagasjerommet er stort! sier Nyland. Vi fikk flere store kofferter inn, og løfter man opp platen som dekker deler av gulvet, har man ytterligere plass. En stor koffert får faktisk plass i høyden i bagasjerommet. Det er ikke noe problem å få inn en sammenslått barnevogn.

Setene kan slås ned nærmest flatt, og da er lengden i bagasjerommet nærmere to meter.

Også Model 3 har bagasjerom foran, slik som Model S og X. Dette er naturlig nok mindre enn på storesøsknene, men her er det likevel plass til en mindre koffert, ryggsekk eller mellomstor bag. Rommet har noen smarte kroker slik at handleposer kan hektes fast og oppbevares stående. Lurt! 

Les også: Nå ruller folkets nye favoritt ut på veien

Kjørekomfort og ytelse

– Haha, denne bilen er lynrask! utbryter Bjørn Nyland når han tråkker ned gasspedalen. Tesla Model 3 skyter fart langs interstaten så bagasje og telefoner sklir bakover. Vår Model 3 er bakhjulsdrevet, men det er ikke kjent hvor mange hestekrefter motoren har. Bilen holder seg rett i veibanen selv med skikkelig pådrag, og på svingete veier merker man hvor mye det har å si med lavt tyngdepunkt og batteriet i bunnen.

0 til 100 på under fem sekunder er veldig bra for en bil i denne klassen, og 

– Bilen takler svært godt svingete veier, mener Nyland. Og vi er enige.

Styringen er kontant og bilen reagerer lett, raskt og presis. Svingradiusen er såpass god at man faktisk må passe på å ikke subbe felgene borti fortauskanter.

Les også: Tror elbilene tar 45 prosent av nybilsalget

Informasjon, teknologi og navigasjon

Den enorme skjermen i Model S og X vakte oppsikt da bilene ble lansert. På Model 3 har Tesla tatt dette et steg videre. Mens S og X har en stående skjerm i midten og en mindre skjerm foran rattet, har Model 3 kun en skjerm i midten. Denne er på 15 tommer, men i liggende format. Venstre side viser fart, autopilot og sentrale funksjoner som vindusviskere og tripteller. Høyre side av skjermen er navigasjon, musikk, klimaanlegg og andre data.

Stort sett alt av knapper i bilen er fjernet og flyttet til skjermen. Distribusjon av luft i klimaanlegget styres ved å flytte knapper på skjermen som et dataspill, og ikke med manuelle ventiler og lufteluker som justeres i riktig retning. Det er ikke en gang knapp for hanskerommet. Også dette åpnes via skjermen.

– Det er litt uvant med viktig kjøreinformasjon plassert til høyre for blikket i stedet for rett fram. Men det fungerer bra, og skjermen er ufattelig rask! sier Nyland. Selv satelittbilder tegnes kjapt opp når man zoomer og vrir på bildet.

Les også: «Vil få trøbbel med å levere nok hydrogenbiler»

Autopilot

Vi er blant de første som får teste autopiloten, eller «Autosteer» som Tesla kaller det. Denne oppdateringen på Model 3 er helt fersk, og fortsatt i betaversjon. Også på denne bilen tar Tesla sjansen på å la brukerne teste ut teknologi, i motsetning til andre produsenter som helst vil ha ferdige systemer på plass.

Model 3 er laget for selvkjøring, det sier seg nærmest selv med den store skjermen med alle funksjoner samlet. Og autopiloten fungerer godt til å være en betaversjon. Rushtrafikk på ti-felts motorveier går som en drøm selv i høy fart.

Mens man på Tesla i Norge må nappe litt i rattet for automatisk skifte av felt, kan man i USA bare skru på retningsviseren, så skifter bilen felt selv. Magisk!

Men: Vi opplevde noe hikke på autopiloten, så det gjelder fortsatt å følge godt med. Så langt vil ikke autopiloten ta hensyn til ruten du har lagt opp i navigasjonen. Viser ruten at du skal svinge av motorveien, må du gjøre dette selv.

Les også:  «Selvkjørende biler har mange negative konsekvenser for samfunnet»

Dører og luker

Dørene på Model 3 åpner seg ikke selv, slik som på Model X. Her er igjen prisen holdt nede med enklere funksjoner.

– Dørhåndtakene er uvant. Man trykker ned den ene delen av håndtaket med tommelen, slik at resten av håndtaket popper ut. En elektrisk motor hjelper til og åpner låsen slik at døren står på gløtt. Så tar man tak i resten av håndtaket for å åpne helt, forteller Bjørn Nyland.

Den svært bilinteresserte har sett tilsvarende håndtak blant annet på Nissan GTR.

Bagasjerommet har en knapp over nummerskiltet som åpner låsen elektrisk, men du må løfte luken selv. Bagasjerommet foran åpnes via knapp på skjermen eller i appen på telefonen.

Les også: Slik skal svenskene få fart på elbilsalget

Hvor ble det av bilnøkkelen?

Model 3 har heller ingen bilnøkkel. Til vanlig skal man bruke appen på telefonen.

Har du telefonen i lomma, låser bilen seg opp automatisk når du nærmer deg. Telefonen og bilen kommuniserer via Bluetooth. Alternativet er å bruke det medfølgende nøkkelkortet. Legg kortet inntil B-stolpen, og bilen åpner (eller låser) seg. Legg kortet på midtkonsollen, og bilen starter.

Eller «skrur seg på», som er riktigere terminologi for Tesla. Bilen er mer en datamaskin enn en bil.

Les også: Mener elbilene er mindre sikre enn bensin- og diesel

Rekkevidde

Mens andre produsenter forteller om hvor store batteriene i bilene deres er, har Tesla med Model 3 forlatt kilowattimer og kjedelige tall. Nå heter batteristørrelsene «Long Range» og «Mid Range». Vår testbil har det største batteriet, og Bjørn Nyland og Motor er så langt vi kan se de første som har satt bilen på en reell rekkeviddetest med skikkelige utregninger.

Etter å ha ladet batteriet til 99 prosent, kjørte vi 500,6 kilometer på motorvei i 90 kilometer i timen, samt noen kilometer i lavere hastigheter rundt halvveis og i byen der superladeren sto. Vi kjørte økonomisk, men uten å skru av klimaanlegget eller andre varianter av «hyper-miling».

– Vi hadde tre prosent batteri igjen da vi ga oss, men tallene er gode nok til å slå fast at bilen klarer å kjøre over 500 kilometer i virkeligheten på én lading. Snittforbruket endte opp på 140 wattimer per kilometer. Det er bra! sier Nyland.

Han har regnet flittig med kalkulatoren, og kan avsløre en annen Tesla-hemmelighet:

– Med denne rekkeviddetesten kan vi nokså sikkert slå fast at batteristørrelsen er rundt 76 eller 77 kilowattimer, der tilgjengelig kapasitet i praksis er 72 kilowattimer. Batteriet er større enn antatt på denne bilen, mener Bjørn Nyland.

Husk at våre over 500 kjørte kilometer er reelle tall. Skulle man omsatt våre tall i den ganske optimistiske NEDC-standarden som produsentene bruker i Europa, ville det tilsvart mye over 600 kilometer rekkevidde på en lading.

Noe for familien?

Bjørn Nyland har flere hundre tusen kilometer bak seg i Tesla Model S og X, og er svært spent på Model 3. Kan denne bilen fungere som familiebil?

– Ja så absolutt! Den kan kanskje virke liten, men her er det masse plass for voksne, barn og bagasje. For mange vil dette være den eneste bilen man trenger.

– Hva med hengerfeste, takstativ og firehjulstrekk, som er typisk norske behov?

– Jeg tror hengerfeste kommer, og gjetter i så fall på at bilen vil kunne trekke 1600 kilo. Firehjulstrekk kommer også etterhvert. Takstativ er mer usikkert, men jeg ser at det er noen piler risset inn i glasstaket. Kanskje angir dette festepunkter for takstativ? undrer Bjørn Nyland.

 Les også: «Man glemmer at to millioner er avhengig av bil i hverdagen»

Dårlig finish på Model 3

Tesla gjør det de kan for å produsere nok biler, og produksjonspresset gir seg utslag i finish.

– Se her'a! Dette er jo helt krise, utbryter Bjørn Nyland når vi åpner bakluken. Ved nummerskiltet på baksiden, heldigvis lite synlig, ser det ut som om bilen er lakkert med sprayboks. Tetningen rundt baklyktene er slurvete, og eieren av bilen forteller at han har byttet skjermen innvendig to ganger og venter på sin tredje skjerm. Også deler av interiøret har Tesla byttet etter at bilen ble levert i desember.

– Dette er selvsagt ikke bra, men jeg tror finishen blir bedre når Tesla får skikk på produksjonen. Det kan se ut som om en del er gjort for hånd og ikke av roboter, sier Nyland.

Den spesielt kritiske vil også mene at lister og paneler ikke er helt perfekt matchet. Men en av Bjørn Nylands følgere på YouTube, John Li, påpeker at hans Mercedes C300 som står ved siden av vår Model 3 heller ikke er helt perfekt.

– Ser du nøye nok på hvilken som helst bil finner du ujevnheter i finish. Alle er bare spesielt kritiske til Tesla, mener John Li.

Les også: Raser på ny garanti-kåring

Når kommer bilen til Norge?

Flere tusen har reservert Model 3 i Norge, og venter i spenning. Motor kan slå fast at de venter på noe godt!

Model 3 er en svært spennende bil som har overrasket oss på mange områder. Den dårlige finishen på «vår» bil er etter alt å dømme borte på bilene som kommer til Norge. Det vil nemlig ta tid. Kanskje kommer det noen til landet i slutten av 2018, men det mest realistiske er 2019.

Kjedelig å måtte vente, men bra om bilen er kvitt barnesykdommer og stress i produksjonen.

Men: Spørsmålet er selvsagt om andre produsenter som Volkswagen, BMW og Volvo klarer å skynde seg med å levere en bil som skal konkurrere med Model 3.

LILLESØSTER: Mindre og kortere enn sine storesøsken. Tesla Model 3 har fortsatt «Tesla-looken», men skiller seg tydelig fra Model S.
LIGGER LAVT: Fronten på Model 3 er lav, så lav at den nærmest forsvinner for føreren. Sensorer hjelper til slik at man unngår hindringer.
GOD PLASS: To meget store kofferter får fint plass i bagasjerommet. Den bakerste kofferten kunne også vært plassert i høyden om platen som dekker «reservehjulsrom» ble tatt vekk.
NYTT GREP: Uvant, men ganske kult! Dørhåndtaket på Model 3 trykkes først inn med tommelen. Deretter åpner en elektrisk motor dørlåsen, og man trekker døren opp med håndtaket.
FARVEL: Med Tesla Model 3 vinkes det farvel til dårhåndtaket på innsiden. Legg tommelen på knappen, og en elektrisk motor åpner låsen og setter døren på gløtt. Uvant, men lett å bli vant til.
KLASSISK: Tesla Model 3 er en typisk Tesla i designet.