VIL STIGE I GRADENE: Volvo vil konkurrere med de tyske premium-produsentene og forsterke seg i det amerikanske markedet. Derfor planlegges den kommende XC100. Bildet viser Volvo XC90 Excellence, som er det nærmeste de har kommet så langt. Foto: Volvo Car
VIL STIGE I GRADENE: Volvo vil konkurrere med de tyske premium-produsentene og forsterke seg i det amerikanske markedet. Derfor planlegges den kommende XC100. Bildet viser Volvo XC90 Excellence, som er det nærmeste de har kommet så langt. Foto: Volvo Car

Coupé-SUV variant av XC90 eller større kjempe-SUV?

Full forvirring om Volvos neste SUV

Bilverden venter på Volvos XC100, men blir ikke helt enig i gjetningene om hva den kommende stor-SUV-en faktisk skal være: En elektrisk SUV med coupé-fasong, eller bare en XL-utgave av allerede velvoksne XC90.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Hva slags bil blir Volvo XC100? Amerikanske medier gir ulike versjoner. Hos Volvo er det tyst.

Ifølge amerikanske Motor Trend kan den kommende Volvo XC 100 komme til å bli en elektrisk SUV med coupé-fasong – på samme måte som Audi e-tron Sportback er en coupé-formet variant av e-tron.

Biler som BMW X6 og Mercedes-Benz GLE Coupé er i samme trend varianter av henholdsvis X5 og GLE – med lavere taklinje og skrånende hekk.

Men innholdet i Motor Trends artikkel stemmer ikke med det vi har hørt tidligere om den kommende Volvoen.

Større enn stor?

Ifølge Automotive News – som refererte til samtaler i Las Vegas i februar med amerikanske Volvo-forhandlere om produsentens fremtidsplaner i USA – har Volvo riktignok planer om å lansere en coupé-SUV også.

Men ifølge dem skal Volvo XC100 bli en enda større SUV enn XC90. Det er også dette Motor har skrevet tidligere.

Den vil da posisjoneres som en konkurrent til Range Rover, Cadillac Escalade, BMW X7 og Mercedes GLS, men som elbil i enda større grad til den kommende Rivian R1S.

Også Automotive News nevner en Coupé-SUV, men ifølge dem har forhandlere de har snakket med fortalt at det skal dreie seg om en «sporty utseende» versjon av den kompakte XC40.

Les også: Hardt pressede Volvo fortsetter å satse elektrisk

VIL TA LUKSUS-ANDELER: Volvo ønsker å få større innpass hos pengesterke kunder. Interiøret på bildet er fra Volvo XC90 Excellence.
VIL TA LUKSUS-ANDELER: Volvo ønsker å få større innpass hos pengesterke kunder. Interiøret på bildet er fra Volvo XC90 Excellence.

Hva sier så Volvo?

Ikke mye. 

Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef hos Volvo i Norge sier til Motor at han ikke kan kommentere fremtidige produktlanseringer og derfor verken kan bekrefte eller avkrefte rykter som dette.

Uansett hva som viser seg å være det riktige, ventes det at elektriske Volvo XC100 Recharge skal avdukes høsten 2023, ett år etter neste XC90.

Motor Trend forventer en grunnpris i USA på 85.000 dollar, noe som med dagens kurser kunne gi 750.000–800.000 kroner i Norge, Den vil i så fall være i konkurranse med de dyreste elbilene i premium-klassen, med Tesla Model X i spissen.

Lanseres i desember

Både tredje generasjon XC90 og nye XC100 vil være basert på neste generasjon av Volvos produktplattform, SPA2. Det ble nylig kjent at introduksjonen av denne, og dermed av neste XC90, er blitt forsinket fra 2021 til 2022. Også XC90 forventes å komme i en helelektrisk Recharge-versjon, og vil tilbys med teknologi som gjør den helt selvkjørende på motorvei. Begge bilene vil ha firehjulsdrift som standard med én elmotor foran og én bak.

Volvos første rene elbil (siden den kortlevde C30 Electric) blir XC40 Recharge, som etter planen skal lanseres i fjerde kvartal i år.

 

Powered by Labrador CMS