MÅ FORKORTES: Den helelektriske produktplattformen MEB (bildet) har en for lang akselavstand for minibilene. Foto: Volkswagen AG
VW lager egen billigsatsing:
Skroter Seat i kamp om de rimeligste bilene
Volkswagen-konsernet har lenge planlagt en ny, mindre og billigere elbil enn den kommende ID.3. Seat skulle lede utviklingen, men de er nå fratatt ansvaret for den.
DETTE ER SAKEN: Volkswagen har selv tatt over utviklingsprosjektet som skal gi en billigere elbil enn ID.3.
Det ventes at innstegsmodellen, den enkleste varianten, blir hetende VW ID.1. Det kan også være snakk om en ID.2-variant.
Trolig vil den nye modellen, som kan komme også under Seat og Skodas merkevare, erstatte dagens «trillinger» – VW e-up!, Skoda Citigo e iV og Seat Mii Electric – i 2023.
Volkswagen har allerede gitt et lite inntrykk av hvordan den kommende minibilen skal se ut:
På et julekort (under) de sendte ut i Tyskland i 2019 kan man se bilens silhuett. Den viser en bratt skrånende hekk, med en spoiler og en LED-stripe, en solid C-stolpe, men derimot fravær av noen B-stolpe.
Internt kalles modellen ID Entry og ifølge det tyske nettstedet til Auto Motor und Sport (AMS) skal den vises som konseptbil mot slutten av året før markedsintroduksjon som kan komme i 2022/2023.
VW-konsernet hadde opprinnelig gitt Seat i oppdrag å utvikle en mindre, elektrisk plattform for merkene Seat, VW og Skoda. En VW-kilde har imidlertid, ifølge Automotive News Europe, fortalt at Seat er fratatt ansvaret.
Etter at Seat-sjef Luca di Meo meldte overgang til Renault har også prosjektet om samarbeid som Seat skulle lede med sin kinesiske partner, JAC, blitt stoppet.
Introduksjonen av Seat i Kina er også stanset inntil videre. JAC bygger selv billige elbiler, og den kompetansen kunne Seat benyttet seg av i arbeidet med å utvikle det nye og mer kompakte modulbaserte systemet.
AMS hevder at grunnen til at den kommende ID.1, og senere ID.2, ikke kan være basert på dagens MEB-plattform er at den ikke kan skaleres ned i særlig grad, da akselavstanden ligger fast.
Den minste batteripakken på 48 kWt skal dessuten være for stor for en liten bil, som skal være beregnet hovedsakelig på bykjøring og som dessuten skal være svært rimelig. Målprisen skal være under 20.000 euro, noe som plasserer den omtrent i samme prissjikt som dagens «trillinger».
Volkswagen vil derfor måtte utvikle en ny og mindre versjon av MEB-plattformen.
Det er snakk om å kunne velge mellom to batteripakker med en kapasitet på henholdsvis 24 og 36 kWt. Rekkevidde fra cirka 20 mil er definert som «akseptabel» på denne typen bil (ID.1), som skal ha det lavest mulige prisnivået.