RUSTET FOR FORANDRING: Både veiprising og fortsatt fordel for elbiler etter 2020 er viktig for å få til den overgangen som kommer, mener Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Kommentar:

Vil ha rettferdig hverdagsreise

Vi skal gjennom en stor endring av transporten i Norge. Politikerne har satt noen mål for å redusere utslippene, og teknologiutviklingen går hurtig. Når det gjelder bil skal vi gå fra fossile biler til nullutslippsbiler. Noen liker endringer, andre er mer skeptiske.

Publisert Sist oppdatert

Stig Skjøstad er administrerende direktør i NAF.

Vi i NAF er opptatt at overgangen skal skje smidig for våre medlemmer og unngå uheldige utslag for enkelte grupper.

Utgangspunktet vårt er at det er et gode for hver av oss å komme enkelt og rimelig rundt i hverdagen, og det er et gode for samfunnet at folk har tilgang til arbeidsregioner, fritids- og kulturtilbud og rekreasjon. Mobilitet er avgjørende for et godt liv og et godt samfunn.

Politikerne har forpliktet seg til å få ned utslippene av klimagasser kraftig. Mye av dette skal tas i transportsektoren. Men noen av verktøyene de samme politikerne benytter er ikke effektive nok, og vil ramme urettferdig avhengig av hvor man bor.

Dere husker kanskje kranglingen om noen øre opp på drivstoffavgiften i fjor høst?

Les også: Regjeringen skusler bort muligheten til å fremme mer miljøvennlige biler

Drivstoffavgiften rammer alle i landet likt, men når den skrus opp og kan komme til å bli skrudd markant opp for å nå utslippsmål, rammer den i bunn og grunn dem som virkelig er avhengige av bilen, nemlig distrikts-Norge.

Er det feil at de som bor på landet betaler langt mer enn de i byen? De som bor i byen har til og med alternativer.

Nei, det er dette som skaper urettferdigheten i dagens system. Vi må bytte det ut med noe nytt.

URETTFERDIG AVGIFT: Drivstoffavgiften rammer i bunn og grunn dem som virkelig er avhengige av bilen, nemlig distrikts-Norge, mener NAF. Foto: Tim Gouw, Unsplash

Da vil de som er avhengige av bilen der det er lite trafikk få en lavere kostnad. Kjører de i tillegg elbil blir kostnaden enda lavere.

Veiprising må selvsagt utredes slik at vi får et smart system som også ivaretar personvernet. Gjennom valgkampen er det blitt tydelig at de fleste politiske partier er på glid for å få på plass en slik utredning. Det er bra!

I 2025 skal alle nye biler som selges, ikke slippe ut hverken CO2 eller NOx. Det høres kanskje utrolig ut, men det er faktisk mulig.

Teknologien går raskt fremover. Elbilene blir større og rekkevidden bedre.

Les også: Transportrevolusjonen vil endre livet vårt

Men vi er redde for at fødselshjelpen skrus av for tidlig.

Slik det ser ut nå er det enighet om å beholde avgiftsfordelene ved kjøp av elbil til 2020 og vurdere dem på nytt da. Det er for tidlig å fjerne disse fordelene så tidlig hvis vi vil at hele landet skal få være med på elbilfesten.

Byfolk har fått tatt del i denne festen i noen år allerede. Men utvalget av elbiler passer ikke så godt der folk bor spredt. Vi venter på elbiler med god rekkevidde, vinteregenskaper, størrelse og hengerfeste. De kommer, men det kan skje etter at fordelene forsvinner.

Særlig fritaket for moms er viktig. Hva kan konsekvensene være om elbilene blir avgiftsbelagt for tidlig?

Store deler av landet vil bli hengende igjen i fossil teknologi, og da kan politikerne få hastverk med å nå klimamålene. Da kan det komme panikktiltak i form av restriksjoner og annet som gjør hverdagsreisene vanskelige og dyre.

Derfor må det handles nå.

Både veiprising og fortsatt fordel for elbiler etter 2020 er viktig for å få til den overgangen som kommer. Derfor jobber vi i NAF for akkurat dette, slik at du som medlem skal komme godt ut når transport-Norge ser annerledes ut enn i dag.