RASKESTE PORSCHE: Helelektriske Taycan – her med Porsche-sjef Oliver Blume før den ble omdøpt fra Mission E Cross Turismo.
Premiere for Taycan og Cayenne Turbo hybrid:
Tidenes raskeste Porsche har ledning
Det er ikke helt opplagt hvilken Porsche som er raskest. Men det er opplagt at de to raskeste er elektrifiserte.
Med helelektriske Taycan og den ladbare hybriden Cayenne Turbo S E, setter Porsche en ny standard for utslippsfri moro.
I klassisk forstand betyr det at vi kan vente oss tidenes beste resultater fra Porsche i paradegrenen 0-100 km/t når disse to modellene kommer på veiene som 2020-modeller.
Taycan får verdenspremiere 4. september, og er allerede reservert av nærmere 3000 nordmenn.
Les også: De rikeste får mest glede av elbilfordelene
Vinner på VAR
Og skal vi forholde oss til informasjonen som foreløpig er kommet fra Porsche, så er det den helelektriske modellen som vil vinne dette prestisjefylte kappracet.
Men med en margin bare bilindustriens variant av fotballens VAR kan bedømme:
Taycan «får over 600 hester og gjør under 3,5 sekunder fra 0-100 km/t.» Cayenne Turbo S E-Hybrid har til sammenlikning – og mer offisielt – en effekt på 680 hester og en spurt på 3,8 sekunder.
Les også: Irritert over elbilfordelene
Oppgir NEDC-tall
Porsche oppgir merkelig nok både forbruk og rekkevidde på sine elektrifiserte biler etter den utgåtte NEDC-normen.
Dermed kan man nok nesten halvere Cayennes oppgitte rekkevidde på ren elektrisitet – fra drøye 40 kilometer til nærmere 20 kilometer.
Men selv det mest optimistiske tallet her er ikke særlig imponerende for en ladbar hybrid av 2020-modell. Rekkevidden til helelektriske Taycan er oppgitt til 500 kilometer.
Det må nødvendigvis være tettere opp til en praktisk virkelighet for å være konkurransedyktig mot i første rekke Tesla.