TAKE-OFF: Den elektriske sportsbilen Porsche Taycan på vei mot toppfart på 145 km/t på dekket av hangarskipet USS Hornet. Foto: Porsche AG
Nå kommer Porsche Taycan:
Denne lanseringen slår alle rekorder
Onsdag kommer elbilen for dem som har lommebøker på tykkelse med gode, gamle konversasjonsleksikon. Porsche Taycan har kvaliteter som elbil-nisjen tidligere ikke har vært i nærheten av. Det har lanseringskampanjen også.
DETTE ER SAKEN: Sportsbilen Porsche Taycan lanseres onsdag. Elbilen gjør 0-100 km/t på under tre sekunder. Norske priser er ikke klare.
Ikke bare satte Taycan nye rekorder i klassiske sportsbil-disipliner i forkant av lanseringen:
I løpet av 24 timer tilbakela den 3425 km på Nardò-banen i Italia, en distanse tilsvarende Nardò i støvelen i sør-Italia til vårt eget Nardo i Trondheim. Det betyr en gjennomsnittsfart på 142 km/t, inkludert pauser for ladestopp og sjåførbytte.
I 26 akselerasjonstester på en flystripe gikk det fra 0 til 200 km/t med en snittid på under 10 sekunder – og et spenn fra raskeste til «tregeste» på 0,8 sekunder.
Deretter satte bilen rekord for firedørs, elektriske biler i nordsløyfa på Nürburgring med en rundetid på 7,42 minutter på den 20,4 km lange traséen.
Tirsdag kom bildene av en Porsche Taycan i akselerasjonstest ombord på det amerikanske hangarskipet USS Hornet.
Med den amerikanske racingkjøreren Shea Holbrook bak rattet var bilen oppe i toppfart på 145,7 km/t etter 128 meters kjøring før nedbremsing på det 265 meter lange dekket.
USS Hornet var neppe et helt tilfeldig valg:
Fartøyet huset karantene-fasilitetene for Neil Armstrong, Buzz Aldrin og Michael Collins etter Apollo 11 og 12-ferdene på slutten av 1960-tallet.
Og i pressemeldingen het det med overtydelige referanser til måneferden: «One small step for a woman, one giant leap for an electric car».
Porsche Taycan skal ikke til månen, men sikter på stjernene under lanseringen kl. 16 norsk tid onsdag.
Lanseringsseansen direktesendes fra tre kontinenter – ved Niagarafallene i den amerikanske delstaten New York, fra et solcelleanlegg ved Neuhardenberg utenfor Berlin, og et vindkraftanlegg på Pingtan-øya utenfor den kinesiske byen Fuzhou (ligger midt mellom Shanghai og Hong Kong).
PS: Motor rapporterer fra prøvekjøring av bilen onsdag ettermiddag.