BETINGET ENTUSIASME: Porsche Taycan skuffet i den amerikanske rekkeviddetesten og produksjonsstart er utsatt et par måneder. Trøsten er over 10.000 signerte kontrakter.

Offisielle tall fra USA:

Porsche Taycan knuses av Tesla på rekkevidde

Porsches nye elbilvidunder får mye og fortjent oppmerksomhet, men igjen: Når det kommer til brutale elbilfakta er det nok en gang Tesla som står igjen som vinneren.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Over 10.000 har allerede signert kontrakt på Porsche Taycan. Men de kan ikke kjøre like langt som i reklamen.

Denne gangen handler det om rekkevidde. Og ferske tall fra de amerikanske miljømyndighetene (EPA), som har en enda litt strengere målenorm enn den europeiske (WLTP).

Den offisielle rekkevidden på Porsche Taycan Turbo er nå 201 miles, altså cirka 322 kilometer. Det er vesentlig under rekkevidden Porsche selv har annonsert på 280 miles, rundt 450 kilometer.

Les også: Dette er de 10 mest spennende elbilnyhetene i 2020

En hyttetur bedre

Men enda surere: Det er 225 kilometer dårligere enn en Tesla Model S Performance, som er en opplagt konkurrent til Taycan. Dette spriket tilsvarer for eksempel en relevant hyttedistanse som Oslo-Kvitfjell.

Veldig forenklet:

Med en Model S kommer du fram og tilbake. Med en Taycan bare fram. Og da kan vi jo også nevne Model S Long Range, som skal rekke 597 kilometer, hele 275 kilometer bedre enn Taycan.

Det er brutale tall.

Les også: Her er årets beste bilkjøp

Kjempeinteresse

Men Porsche kan glede seg over en formidabel interesse rundt bilen. Mer enn 30.000 reservasjoner har så langt endt i mer enn 10.000 signerte kontrakter.

Produksjonen skulle etter planen startet på fabrikken i Zuffenhausen nord i Stuttgart allerede i januar, men Porsche har meldt om en utsettelse på et par måneder. 

Forklaringen er kompleksiteten rundt et helt nytt produkt, med ny teknologi i en ny fabrikk med nye team av mennesker.