HOLDER PLANEN: Polestar-sjef og tidligere sjefsdesigner i Volvo, Thomas Ingenlath, her i Polestars første utstillingslokale i Europa – i Oslo – har lovet at de første eksemplarene av Polestar 2 skal ut til kundene i første halvår 2020.
Skal utfordre Tesla Model 3:
Starter produksjonen av Polestar 2 denne uken
Koronautbruddet rammet Polestar midt i forberedelsene til deres viktigste lansering. Nå er optimismen tilbake: Denne uken starter produksjonen av Polestar 2.
DETTE ER SAKEN: Polestar starter opp produksjonen i Kina så å si i henhold til tidsplanen.
Polestar, elbilprodusenten som er eid i fellesskap av Volvo og kinesiske Geely, lanserer med Polestar 2 en bil som særlig vil utfordre Tesla Model 3.
Nå bekrefter selskapet at bilen vil bli produsert i fabrikken i Luqiao øst i Kina fra og med denne uken, til tross for koronaviruset.
Ifølge Polestar har selskapets helseoppfølging av arbeiderne, som har brukt ansiktsmasker og jevnlig fått kontrollert kroppstemperaturen, ført til at det ikke er rapportert om koronasmitte på noen av de ansatte.
Dermed holder Polestar tidsrammene som de beskrev i desember i fjor, da de første prototypene rullet av produksjonslinjen. Da kom løfter om at de første kundene skulle få sine biler i løpet av første halvår 2020.
Utfordrer Model 3
Når Polestar 2 til syvende og sist blir å se på norske veier er ennå noe usikkert, men målet i fjor høst var å få ut lanseringsutgaven før sommerferien i år.
I motsetning til Tesla Model 3 er den 460 centimeter lange bilen en kombi med bakluke; spesifikasjonene ellers er ganske like.
Den får en batteripakke på 78 kWt og rekkevidden er oppgitt til 47 mil. Den har to elektriske motorer, firehjulsdrift og en maksimal effekt på 408 hestekrefter. 0-100 km/t skal den klare på 4,7 sekunder.
Nyheten om at Polestar kan sette i gang produksjon er en av flere lyspunkter for bilindustrien i Kina.
Mercedes-Benz er i gang med produksjonen igjen og har annonsert at etterspørselen i Kina tar seg opp. Mercedes-sjefen Ola Källenius bekreftet nylig at morselskapet Daimler ikke har behov for finansiell støtte fra staten, ifølge den tyske økonomiavisen Handelsblatt.