I FINE OMGIVELSER: Polestar trekker ikke akkurat ned inntrykket av luksus, selv om prisen på en helelektrisk Polestar 2 ligger på under 500.000. Foto: Pia Strømstad

Kunsten å kjøpe bil:

Polestar setter bilen på utstilling

Blant luksusbutikkene i sentrum av Oslo ligger Polestars nye utstillingslokale – inspirert av kirker, gallerier og museer.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Polestars første utstillingslokale i Europa er åpnet i Oslo, men bilen kjøper du på nettet, eller som et abonnement som inkluderer alt av service og forsikringer.  

Med Louis Vuitton, Hermés og Burberry som lokker like rundt hjørnet, åpner Polestar sitt første europeiske utstillingslokale midt i sentrum av Oslo. 

Fra før av finnes bare et tilsvarende i Beijing.

Og Polestar trekker ikke akkurat ned inntrykket av luksus. Inspirasjonen fra museer, gallerier – og kirker, er ikke tilfeldig.

– Du skal få følelsen av å kikke inn på et galleri når du går forbi, sier svensk-kinesiske Rong Guan, designer og arkitekt for Polestar Space.

– Når du kommer inn i et galleri eller et museum blir du rolig og fokusert, og det er det vi vil oppnå. Det er derfor lokalet er så minimalistisk. Bilen skal være i fokus, uten at dette er en tradisjonell bilbutikk, sier Rong Guan og stiller seg ved langbordet som like gjerne kunne ha stått i et designstudio.

Les også:  Etter sedanen Polestar 2 kommer en sporty SUV

ARKITEKTEN BAK: Rong Guan er designer og arkitekt og har hentet inspirasjon fra museer og gallerier til Polestars utstillingslokale.

På utstilling

Det er rundt dette bordet du skal møte produktspesialistene – det heter ikke bilselger – for å velge farger, tekstiler og overflater.

Firkantede fargeprøver på alt fra lakk til setetrekk ligger sirlig ved siden av hverandre så du kan ta og vende på dem for å se dem i forskjellig lys og fra ulike vinkler.

I en digital verden kan du selvfølgelig også legge prøvene på en digital plate som så projiserer bildet med de valgte kombinasjonene på en skjerm på veggen foran deg.

Les også: Nordmenn i Polestar-kø

DESIGN DIN EGEN BIL: Når du legger farge- og tekstilprøver på en digital plate får du opp bildet av kombinasjonen på skjermen på veggen.

Åpner flere steder i Norge

På veggene henger bilder av bildeler utstilt som om det skulle være kunst. Og trykker du på en av de skjulte skapdørene eller skuffene åpner de seg lydløst og avslører et batteri, en bremseskive eller en del av en bildør. 

Og midt i rommet står utstillingsobjektet – en Polestar 2 med performance-pakke som gir deg gule setebelter, bremser og ventil i gyllent metall, justerbare dempere fra Öhlin og en svart haifinne på taket.

– Dette er det første utstillingslokalet i Norge, men det vil ikke bli det eneste. Vi snakker om fire eller fem steder rundt i landet, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

I tillegg vil et nettverk av utvalgte Volvo-forhandlere over store deler av landet tilby service på Polestar.

Les også:  Polestar varsler priskrig mot Tesla

OPPLEVELSEN: Med VR-briller kan du oppleve Polestar i ulike omgivelser. Veldig virkelighetstro, selv om det ikke ser sånn ut i virkeligheten.

Det skal være gøy

Den utstilte bilen er til å ta og føle på, men med VR-briller kan du se hvordan bilen tar seg ut i ulike omgivelser.

– Dette er den råeste VR-teknologien foreløpig, og den opplever du ikke mange andre steder i verden, skyter en produktspesialist inn.

Brillene er bokstavelig talt til å gå på veggen av. For i den digitale VR-verdenen glemmer du at du faktisk beveger deg i et fysisk lokale. Men det er gøy! Og Ingenlath vil at bil skal være moro.

– Når du først har kjørt elbil vil du ikke tilbake til en fossil bil. Det er så mye morsommere å kjøre, og så mye mer tilfredsstillende å generere energi fremfor å forbrenne den. Der har Tesla ledet an og vist hvor gøy det kan være å kjøre bil, ler han.

Og mange mener at Polestar 2 med en pris på lanseringsmodellen på 478.000 kroner nettopp kommer til å bli en farlig konkurrent til Tesla Model 3.

Den kan krones med en Performance-pakke til 50.000 kroner, og leveringen begynner i mai 2020.

– Det er sjelden du får en så velutstyrt bil i dette segmentet, reklamerer Ingenlath.

Les også: Polestar 2 mot Tesla Model 3

LOOK TO NORWAY: – Vi har sett til Norge når vi nå lanserer en helelektrisk bil. Norge er et modent marked når det kommer til elbil, sammenlignet med resten av Europa, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

Hei Google

Mens Tesla satser på én skjerm, har Polestar to. Rett foran rattet er det en skjerm som viser hastighet, rekkevidde og alt det andre du er vant til å finne av informasjon foran deg.

Ved siden av er underholdningsskjermen som er drevet av Android og knyttet opp mot Google.

– En revolusjon, kaller Thomas Ingenlath det. 

– Skjermen er stemmestyrt, og alt du trenger å si er «Hei Google, vis meg veien til Oslo,» eller «finn en restaurant i nærheten», og du får opp kart og informasjon.

Foreløpig styres skjermen på engelsk, men den vil oppdateres til norsk i løpet av kort tid.

Les også: Første helelektriske Volvo 

VÅGER Å VÆRE ANNERLEDES: Polestar tør å gå foran, sier Alexander Hørthe, daglig leder i Polestar Norway.

Abonner på en bil

Synet på det å eie bil endrer seg, og Polestar kommer derfor  kundene  som ikke vil ha bryet med å eie bil i møte.

– Du er mulig å velge en abonnementsløsning. Det blir noe annet enn leasing, for det er ikke noe innskudd, men en totalpakke som inkluderer alt, som forsikring, service og vinterdekk. Du betaler en fast sum i måneden og kjører bilen. Det er alt du trenger å tenke på, sier Alexander Hørthe, daglig leder i Polestar Norway.  

Abonnementsprisen er ikke satt ennå.

– Selv om det å eie sin egen bil står sterkere i Norge enn i mange andre land, så frigjør du kapital ved å abonnere fremfor å kjøpe. Ikke alle syns det er så gøy å kjøpe og selge bil, eller å bruke tid på å søke etter den beste forsikringen. Denne formen for bilhold er også en måte å tanke annerledes på, og det å tenke annerledes er et poeng for Polestar. Vi tør å gå litt foran.

PERFORMANCE: Gullfarget ventil og bremseskive er noe av det du får om du velger Performance-pakken til 50.000 kroner.