ELEKTRISK SATSING: Peugeot e2008 kommer til Norge i mai, og blir merkets viktigste modell i Norge framover, sammen med den litt mindre e208 og ladehybriden av 3008.
Peugeot e2008 prøvekjørt:
Dette blir en elektrisk suksess!
MARSEILLE (Motor): Det er bare å venne seg til klørne i den karakteristiske lyssignaturen til Peugeot. Omsider kommer franskmennene med en modell som vil klore seg fast på salgstoppen.
DETTE ER SAKEN: Elektriske e2008 blir Peugeots viktigste bil på det norske markedet i 2020. Vi har kjørt den i Marseille.
PSA-konsernet (Peugeot, Citroën, Opel og DS) har hengt litt etter på elektrifiseringsbiten, men kommer desto sterkere i 2020. Men det gjør også konkurrentene, ikke minst Volkswagen.
Men like opplagt som at Volkswagen ID.3 blir Norges mest solgte bil om et års tid, like opplagt er det at e2008 blir Peugeots mest solgte modell. Så tar vi selvsagt forbehold om at vi må bite i oss begge påstandene.
Det var heller ikke så mange som spådde at Tesla Model 3 skulle bli Norges desidert mest solgte bil, eller at potensielle storselgere fra Kia og Hyundai plutselig ikke kunne leveres i 2019.
Men alt tyder på at 2020 blir et mer stabilt elbil-år på alle vis. Et større modellutvalg gir lavere priser som harmonerer bedre med avgiftsfritaket her i Norge. Og EUs strenge krav til produsentenes totale CO2-utslipp gjør det helt nødvendig å ha en jevn flyt av elektriske biler ut i markedet.
Nå kommer altså PSA-gruppen med helelektriske utgaver av både Peugeot 208 og Opel Corsa, samt ferske DS 3 E-Tense. e2008 blir viktigst her hjemme. Importør Bertel O. Steen håper å levere nærmere 1500 biler fra lanseringen i mai og ut året.
Vi tror de vil lykkes.
e2008 har noen grunnleggende kvaliteter som passer fornuften vår:
OK rekkevidde (320 km), bra bagasjeplass, litt høyere sitteposisjon, konkurransedyktig pris og et stort og landsdekkende forhandler- og serviceapparat.
Og så har den noen tilleggskvaliteter som appellerer mer til følelsene våre:
Designet med den nevnte symbolikken i lyssignaturen, de muskuløse linjene og kraftige hjulene, det særpregete interiøret – og det vi mener er en meget vellykket kombinasjon av kjøreglede og komfort.
Det siste er basert på noen timers kjøring på fransk landevei utenfor Marseille. Kjøregleden står vi trygt inne for. Bilen føles kvikk og direkte, og den drar seg stabilt gjennom krappe svinger i et tempo du aldri vil finne på å holde i norsk trafikk.
Peugeots ingeniører er tydelige på at de ønsker å filtrere bort mer av underlaget enn andre konkurrenter gjør, primært de tyske. Vi synes det er en fornuftig filosofi.
e2008 har definitivt noen rampete trekk som lett kan trigges, men er først og fremst en bil som skal være behagelig, ikke sporty.
Dermed er vi over på komforten. Vi opplever den som svært god for en bil med disse dimensjonene, med det vanlige forbeholdet om den sydlandske og finere asfalten som gir mindre dekkstøy enn her hjemme. Fjæringen er fint avstemt, bilen føles tung og retningsstabil i landeveistempo og setene passer oss bra. I baksetet er det bra med både plass og utsyn.
Effekten på 136 hester og 260 Nm med umiddelbar virkning, gir meget bra skyv i hastigheter opp til rundt 70-80 km/t. Kommer man fra en fossilbil, vil akselerasjonen føles kraftig.
Som konsernsøsken DS 3 E-Tense starter e2008 alltid i kjøremodus «Normal», det vil si med rundt 109 hester. Skal du ha alle de 136 hestene disponibelt, må du fysisk skifte til «Sport» med en knapp som sitter litt klønete til i midtkonsollen inntil hoften din.
Du må flytte blikket langt unna veien for å finne knappen. I tillegg er symbolene som viser aktuell kjøremodus på skjermen foran deg, ganske små.
Her er det opplagte forbedringsmuligheter, selv om vi tipper mange e2008-eiere aldri kommer til å bry seg om å skifte modus. I daglig bruk fungerer «Normal» utmerket, og du vil uansett få alle krefter tilgjengelig ved kickdown.
Et tredje modus, «Eco», er uegnet til landeveiskjøring, i tillegg til at klimaanlegget mister effekt. Dette er mest som et nødmodus når rekkeviddepanikken tar deg.
Motors lesere vet at vi er begeistret for Peugeots særegne instrumentpanel, med det lille rattet og instrumentene på oversiden av rattkransen.
Peugeots sjefsdesigner Gilles Vidal trekker parallellen til et klaver når han skal forklare filosofien bak de ulike funksjonene på instrumentpanelet:
Du har et brett foran deg, med korte, naturlige avstander for fingrene til de ulike tangentene, altså funksjonene.
Det ser elegant ut. Og det fungerer bra.
I motsetning til en opplagt konkurrent som VW ID.3, så er ikke e2008 bygget som elbil fra grunnen av. e2008 er en elektrisk versjon av en bil som ser identisk ut også med diesel- eller bensinmotor. Det gir noen begrensninger på plassutnyttelse og drivlinjeteknologi, og viser at Volkswagen-gruppen ligger en del år foran i utviklingen.
Samtidig har vi litt sans for Peugeots begrunnelse for å gjøre det slik. De ønsker ikke å lage en elektrisk Peugeot, men en Peugeot som også kan være elektrisk. Det ligger noen nyanser i den formuleringen.
Du skal altså velge en modell fra Peugeot, og legge på utstyr og farge – og velge den motoren som passer deg og ditt bruk.
Batteriet på 50 kWt skal gi en rekkevidde på rundt 32 mil. Det betyr drøye 20 mil i den årstiden vi nå er inne i. Det er rundt 10 mil kortere enn den første utgaven av ID.3 som kommer til Norge med et batteri på 58 kWt.
ID.3 har 68 hester mer og trolig en pris rundt 20.000 over en tilsvarende utstyrt e2008. Begge produsentene oppgir en halvtimes ladetid opp til 80 prosent på en 100 kW lader. e-2008 har bedre bagasjeplass og forhjulsdrift. ID.3 har trolig bedre kupeplass og bakhjulsdrift.
Med andre ord to ulike biler og filosofier fra to store konsern – og til omtrent samme pris.
Vi tror mange potensielle kunder vil gjøre følgende avveiing:
Rekkevidden til ID.3 eller personligheten til e-2008?
Prisen (eks frakt og omkostninger) på e2008 er fra 286.600 (Allure) til 333.600 (GT), med blant annet helskinn, 18-toms aluminiumsfelger, adaptiv crusekontroll, aktiv filholder og blindsonevarsling. Vi tror mange kommer til å velge toppmodellen, selv om kanskje GT-line til 313.600 kroner gir mest for pengene.
Uansett er Peugeot omsider på veien med en bil som garantert vil kjempe om en pallplassering på registreringslistene.