OPPTUR: Opel Ampera-e kan, etter mange frustrerende år, omsider leveres umiddelbart – og til en ganske konkurransedyktig pris. Foto: Tomm W. Christiansen
Opptur for Opel Ampera-e:
Nå er denne plutselig et godt kjøp
Den en gang så skandaliserte rekkeviddepionéren fra Opel er plutselig en av få folkelig prisede elbiler som nå kan leveres umiddelbart.
Opel har tømt ventelistene med gamle Ampera-e-kunder og har tilgang til biler forbeholdt norske kunder.
– I et marked der leveringstid og tilgang på biler fortsatt er en utfordring, er det gledelig at vi nå har Ampera-e for rask levering, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Johnny Danielsen.
Den ble lansert som en rekkeviddepionér og fikk strålende mottakelser da de første eksemplarene kom til Norge i 2017. Men tilgangen på bilene ble fort svært dårlig.
I tillegg ble prisene satt opp – også på biler til kunder som allerede hadde bestilt og ventet tålmodig. Ingen god stemning, med andre ord.
Til sist ble det full stopp i alle bestillinger.
På nyåret ble det igjen åpnet for bestillinger av Ampera-e. En god nyhet – inntil prislappen ble kjent: 399.900 kroner. Nesten 50.000 kroner dyrere enn den litt mindre Hyundai Kona med samme effekt og bedre rekkevidde (449 km) – og nesten 10.000 kroner dyrere enn den litt større Kia e-Niro med samme effekt og bedre rekkevidde (455 km).
Men bare noen måneder senere kom beskjeden om at nybilprisen var skrudd ned 40.000 kroner. Da ble plutselig Ampera-e gunstig posisjonert også på pris og egenskaper.
Og nå tar den altså en slags tetposisjon på leveringsevne, det mest betente temaet for mange av dagens elbilprodusenter.
Ampera-e har en rekkevidde på 423 kilometer (WLTP) og effekt på 204 hester. Dermed er den fortsatt helt i tetsjiket. 381 liter bagasjeplass er på nivå med en standard Golf.
Inkludert i prisen på 359.900 får du blant annet skinnseter, oppvarmet ratt og BOSE stereoanlegg, i tillegg til aktive førerassistentprogrammer som parkeringsassistent, aktiv filholderassistent, blindsonevarsling, ryggekamera med varsling for trafikk fra siden, og aktiv nødbrems som også oppdager og reagerer på fotgjengere.