POPULÆR: Opel Ampera-e er kåret til årets bil av flere medier, selv om Opel inntil videre har sluttet å ta imot nye ordrer på bilen. Foto: Opel
Hevder det går mot milliardsøksmål etter Opel-salget:
«Har tapt nesten 100 000 kroner på hver solgte Ampera-e»
Nyhetsbyrået Reuters påstår at det kan gå mot milliardsøksmål i etterkant av PSAs kjøp av Opel fra General Motors, og spår en uviss skjebne for mye omtalte Opel Ampera-e. Opel Norge avviser at det er noen strid om kjøpet.
– Jeg har prøvd å ettergå kildene i Reuters-saken, uten hell. Såvidt jeg er kjent med er det ingen uenighet og ikke noe som er uavklart, sier PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge til Motor.
Peugeot-produsenten PSA betalte General Motors 1,3 milliarder euro for Opel, men Reuters hevder at selskapet nå forlanger å få halve kjøpesummen refundert. Med henvisning til korrespondansen mellom partene hevder Reuters at GM tapte nær 10 000 euro (ca 97.000 kroner) på hver eneste Opel Ampera-e som ble solgt i Europa.
Flere norske medier har kåret Opel Ampera-e til årets bil i 2017, selv om leveringsutfordringene har vært mange etter eierskiftet fra GM til PSA.
Opel Norge har inntil videre sluttet å ta imot ordrer på bilen hos sine forhandlere, men de fleste som har bestilt bilen har fått produksjonsmåned for sin bil i 2018 eller 2019.
Les også: Her er alle de store bilnyhetene i 2018
– Utviklingen av denne bilen er et mye større og mer komplisert regnestykke enn Reuters framstiller det som. Dessuten er det vel knapt en eneste bilprodusent som lanserer en modell uten store investeringskostnader, og for elbilene gjelder dette i enda større grad enn de etablerte drivlinjene, sier Stein Pettersen.
Konfliktens kjerne er et EU-krav til produsentene om reduksjon i CO2-utslippene fra 130 g/km i dag til maks 95 g/km i 2021. Produksjonen av elbilen Ampera-e ville isolert være til hjelp for å nå det målet, og et høyt salg av denne modellen skal ifølge Reuters ha vært et viktig premiss i kalkylene for å nå EU-målet.
I etterkant har det blitt klart at produksjonskostnadene for modellen har vært betydelig høyere enn forventet.
Les også: Nye dekk? Slik scorer 26 vinterdekk i Norges største test
– Den tekniske løsningen som lå til grunn for Ampera-e-modellen viste seg økonomisk helt uholdbar og ville ha ført til enorme tap for selskapet. Det opplagte trekket ville være å stanse denne produksjonslinjen, men så smalt utslippsoverraskelsen i fjeset på PSA, sier en av kildene til Reuters.
Men Stein Pettersen i Opel Norge avviser at Ampera-e-modellen er spesielt utsatt.
– Det er ingenting som indikerer at Opel ikke skal fortsette å levere Ampera-e som planlagt, sier Pettersen.
PSA-aksjen har rast nesten 15 prosent etter at selskapet i begynnelsen av november gjorde kjent hvilke enorme utfordringer som er knyttet til utslippskravet.
Kilder i PSA-organisasjonen opplyser til Reuters at selskapet i verste fall kan bomme på EU-kravet med mer enn 10 g/km. Da vil PSA risikere bøter på nærmere en milliard euro.
Les også: Disse bensinstasjonene har best kaffe!
Opel har forsert arbeidet med elektrifiserte utgaver av både Corsa, Grandland X og Crossland X, mens det er åpent hva som blir løsningen for Ampera-e-produksjonen. I øyeblikket er bilen introdusert i fire land, og det er ikke annonsert planer om flere.
– Opel produserer en million biler i året. Av dette utgjør Ampera-e bare noen få tusen. Uansett hvordan man snur og vender på disse regnestykkene vil ikke Ampera-e endre på det store bildet for Opel. Selskapet har tapt penger i 17 år, og PSA har ikke kjøpt det for å fortsette den trenden, sier Stein Pettersen.
Han mener volummodeller som Corsa og Crossland vil ha langt større betydning i Opels regnskaper.
– Målet er at Opel skal være ledende på lavutslippsbiler, med fire elektrifiserte modeller i 2020 og ha elektriske drivlinjer i alle sine modeller innen 2024, sier Pettersen.
Les også: Her er Motors bileksperters vurdering av Opel Ampera-e