NESTE HØST: Kjøper du en Ampera-e i dag, kan du regne med å få bilen levert høsten 2018. Først skal de som allerede har bestilt, få sin bil. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Opel Ampera-e
Elbilen alle ville ha
Dette er bilen som 4000 nordmenn ville kjøpe usett og uprøvd. En oppgitt rekkevidde på 500 kilometer, kombinert med en gunstig pris, fristet. Men Opel måtte stanse leveringen av Ampera-e i Norge.
Med automatgir er bilen er lettkjørt, setene er litt korte, men vi sitter helt greit. Fjæringskomforten på landeveien er helt grei, men hjulstøyen på grov asfalt er litt høyere enn i de andre bilene.
Design
7/10
Bilen har et spennende utseende som alle testerne synes er tiltalende. Innvendig er oversikten over betjeningshendler og knapper god og utsikten fra førerplasser fin.
Kjøreegenskaper
7/10
Ampera-e har en elmotor som yter 205 hester og i våre akselerasjonstester bruker den 7,9 sekunder fra 0-100 km/t og 2,3 sekunder i forbikjøring. Dette er svært raskt. I tillegg er den lettkjørt med presis styring og et understell som henger godt med i kritiske manøvrer.
Miljø og forbruk
9/10
Vi målte forbruket til 1,62 kWh på mila i + 5 grader og med bruk av varmeapparat. Det vil gi en praktisk rekkevidde på 370 kilometer. Ved null grader og snøslaps målte vi forbruket til 1,90 kWh og kjørelengden til 320 km. Det er et godt stykke unna de 520 som fabrikken oppgir på en god sommerdag. Under kjøring har bilen ingen utslipp av CO2, NOx eller partikler.
Utstyr
8/10
Ampera-e kommer bare i utstyrsvarianten Premium, som betyr at bilen har mye komfort-utstyr som standard. Den har også viktig sikkerhetsutstyr som nødbrems for fotgjengere og andre biler, kollisjonsvarsler, blindsonevarsling og så videre. Bilen har xenon hovedlys og OnStar-funksjon, som blant annet varsler nødetater automatisk når kollisjonsputene løses ut.
Praktisk
6/10
Opel Ampera-e er registrert for fem personer og har et bagasjerom på 381 liter. Dette er omtrent som i en VW Golf, og det til tross for at bilen utvendig ikke er større enn en Opel Corsa.
Pris
6/10
Ampera-e er den første bilen som kan konkurrere med Tesla når det gjelder rekkevidde. Med et batteri som skal rekke 500 kilometer, er 289.900 kroner for denne bilen er god pris. På kjøpet får du e Premium utstyrspakke med mye komfort-utstyr, men en del mangler på sikkerhetsutstyret.
Driftskostnader
8/10
Opel har normale dele- og servicekostnader. Importøren garanterer 80 prosent kapasitet på batteriene etter 8 år eller 160.000 kilometer. På resten av bilen gir Opel 5 år/100.000 kilometer nybilgaranti og 12 års mot gjennomrusting. Siden du kjører billigere på strøm enn bensin, kjører gratis i bommene og så videre, blir karakteren høy.
Sikkerhet
6/10
Bilen har det meste av moderne sikkerhetsutstyr som standard, men fikk bare fire stjerner i EuroNCAP-test. Trekk for manglende varsling av setebelte i baksetet, pluss for god nødbrems-teknologi.
Annenhåndsverdi
9/10
Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg bedre enn snittet i klassen i bruktmarkedet. Autolease anbefaler å velge Komfortpakken og Førerassistentpakken for at bilen skal holde seg best i bruktmarkedet.
Fordi Norge er et foregangsland på elbiler, skulle norske bilkunder være de første i Europa som fikk Ampera-e på veien.
Rett etter påske 2017 hadde Opel invitert flere hundre europeiske journalister til Norge for å prøvekjøre bilen.
De første kundene fikk sine biler i mai, men langt de fleste av de 4.000 som har bestilt Ampera-e har ennå ikke fått bilen. Og det er usikkert om de noen gang får den.
Bilen bygges i USA i den samme fabrikken som tvilling-bilen Chevrolet Bolt.
Ampera-e kommer bare i en utgave, med en batteripakken på 60 kWh, som ifølge den europeiske målemetoden gir litt over 500 kilometers rekkevidde.
I USA er målemetoden strengere og rekkevidden på Chevrolet Bolt oppgis til 380 kilometer, noe som samsvarer bedre med vår måling på norske vår-veier.
Premium utstyrspakke med det meste du trenger av moderne komfort- og sikkerhetsutstyr er også standard.
For dette betaler du 289.900 kroner pluss registreringskostnader. Dette er med andre ord den første elbilen etter Tesla, som duger til langkjøring, og det til godt under halve prisen.
Ampera-e er på størrelse med Opel Corsa utvendig. Sånn sett egner den seg bra for bykjøring.
Plassen i bilen er imidlertid på størrelse med en VW Golf, noe som er muliggjort ved at batteriene ligger som en flat pakke i bunnen av bilen.
Bensintank, eksosanlegg, motor og girkasse, som finnes på vanlige biler, er fjernet.
Motor oppdaterer jevnlig poengsummene på testbilene, basert på endringer i markedet, konkurransesituasjonen bilene imellom, samt nye prøvekjøringer. Testen for Opel Ampera-e ble publisert første gang 11. juni 2017, og da fikk denne bilen 83 poeng. Denne reviderte versjonen ble publisert 15. april 2018.