FREMTIDEN ER HER (SNART): Opel Mokka-e kommer med kraftig redesign av dagens modell.

Små-SUV-en blir elektrisk:

Elektrisk Mokka viser Opels fremtid

Opel løfter «Bli ny»-begrepet til rekordhøyder når Mokka kommer i helt ny utgave. Bilen får elektrisk motoralternativ og friskt design, men prislappen kan fort bli aller største fortrinn.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Opel Mokka-e kommer på norske veier i 2021.

De første reklamebildene av bilen ble sluppet i dag. Først til høsten kommer den til de aller første testkjøringer i Norge.

Prisen blir heller ikke klar før løvet gulner.

Men nå som det begynner å bli tett mellom lanseringene av fullgode elbiler, vil vi snart også finne spor av pris – ikke bare avgiftsfritak – som virkemiddel i konkurransen om kundene.

Motors bilekspert Øivind A. Monn-Iversen ga Opel høy score for prisingen av Corsa-e, som kommer til kundene med det nødvendigste av utstyr til under 300.000 kroner (startpris 259.900 kroner).

Opel Norge antyder samme prinsipp for pristenkningen rundt Mokka-e.

Et tips kan være startpris under 300 og en brukbart spekket modell ned mot 325.000 kroner.

Fremtidens Opel

Det er ikke helt opplagt hvilke biler nye Mokka skal sammenliknes med.

Mokka kommer som en XL-versjon i den tynt besatte klassen av små SUV’er. VW T-Cross kan gi assosiasjoner i størrelse, men den freshere T-Roc er nærmere i designet.

Konsernsøster Peugeot e-2008 er ikke helt fjern, men den er én vektklasse opp. e-2008 er 15 cm lengre og har 80 liter større bagasjerom.

Mokka kommer med merkets nye front, Opel Vizor. Den representerer et stort designløft fra dagens litt ufikse framtoning, og bilens røffe uttrykk forsterkes med kortere overheng (redusert 6,1 cm foran og 6,6 cm bak).

- Nye Opel Mokka viser hvordan fremtiden til Opels designspråk vil se ut. De kombinerer tysk moderne design med et klart og tydelig brukergrensesnitt, sier designsjef hos Opel, Mark Adams.

 

Lader hurtig 

Bilen bygges på CMP-plattformen, og vil komme både som bensinmodell og hel-elektrisk (Mokka-e).

I utgangspunktet med en 136 hk motor (100 kW) og dreiemoment på 260 Nm. El-utgaven blir garantert et norsk førstevalg med det avgiftsbildet vi har.

Stikkord for denne:

WLTP-rekkevidde på 322 km, støtte for 100 kWt hurtiglading og ladefart som skal gi 80 prosent fulladet innen 30 minutter.

Det er tall som ikke står tilbake for nevnte e-2008.

Og de bekrefter en begynnende trend blant bilprodusentene:

Gode ladeegenskaper prioriteres minst like høyt som god rekkevidde. 

Audi topper salgslistene med e-tron, selv om bilen faller gjennom i en ren rekkeviddetest. Gode tall ved ladestolpene veier opp.

 

Bestilling til høsten

Inne i kupéen er det også store endringer.

De første animerte bildene av bilen viser ikke om hattehyllen er nappet ut, men førermiljøet er rensket og digitalisert – med et fåtall funksjoner i displayet i normalvisning.

Telefoner kan induksjonslades i senterkonsollen, og det er støtte for både Apple Car Play og Android Auto.

Bilen kommer med Opel Connect, med oppdatert trafikkinformasjon i navigasjonen.

Som alltid i en Opel er det løfte om gode seter: Fritt valg mellom alcantara eller skinn, massasje som tilvalg.

Opel regner med å åpne for bestilling ut på høsten.