NYTT KONSEPT: Nissan IMx ble vist fram på bilutstillingen i Tokyo onsdag, med 600 km rekkevidde og firehjulstrekk, og høy grad av autonomi. Foto: Nissan

Elektrisk på bilutstillingen i Tokyo:

Nissan lufter (nesten) selvkjørende 4x4 med 60 mils rekkevidde

Slik tenker Nissan om sin elektriske SUV: Konseptbilen Nissan IMx har firehjulstrekk, 600 km rekkevidde, autonomi og en romslig kupé.

Publisert Sist oppdatert

Nissan IMx ble vist frem på bilutstillingen i Tokyo onsdag, som et frampek om hva Nissan tenker rundt morgendagens bil.

Det heter, på godt konseptengelsk: Nissan Intelligent Mobility.

Nissan IMx er ikke bare firehjulstrekk og rekkevidde, selv om begge deler vil kunne appellere til norske bilkjøpere.

Det er også et konsept med ambisjon om «å endre førernes hverdagsliv». Intet mindre!

Les også: Her er elbilene som kommer i 2018

Autonomien er knyttet til ProPILOT-teknologien, som Nissan har introdusert med andre generasjon Leaf – ikke selvkjørende, men assisterende både når det gjelder akselrasjon, brems og styring.

I IMx har Nissan gått et steg lenger enn teknologien slik den er i dag, med en løsning der sjåføren kan velge et kjøremodus hvor rattet felles inn i dashbordet og hvilestillingen for alle setene forandres. I manuell modus vil kjøresituasjonen være like den vi kjenner i dag.

Denne nullutslippsbilen skal ha et flatt gulv som gjør kupéen romsligere, samtidig som et lavt tyngdepunkt vil optimalisere kjøreegenskapene, tror Nissan.

Motorene produserer en motoreffekt på 320 kW med 700 Nm dreiemoment fra et batteri med høy kapasitet som ble oppgradert og utviklet på nytt for økt energitetthet.

Dessuten, i følge Nissan:

«IMx kan også bidra til den nasjonale infrastrukturen på en helt ny måte. Etter kjøring kan for eksempel IMx parkere selv på et sted der den kan kobles til det lokale strømnettet og fungere som et virtuelt kraftanlegg ved å returnere elektrisitet til strømnettet – en forlengelse av funksjonene bil-til-hjem og bil-til-bygning», som det heter i en pressemelding.

Les også: Oj, ny stue? Nei, det er en bil!