VENTER PÅ ET KODAK-ØYEBLIKK: Bilindustriens neste år vil bli krevende, tror Nissan-toppen Francesco Carranza. – For alle de tingene hvor vi idag har omsetning og fortjeneste, kommer til å bli borte, sier han. Foto: Tomm W. Christiansen
Bilbransjen i dramatisk endring:
«Elbilen er ikke det neste store. To andre ting betyr mer»
Det er tett mellom boblene og «det neste store» i bilindustrien. Francesco Carranza, sjefen for Nissans energitjenester, vet dét bedre enn noen. Og han er sikker i sin sak: Det er ikke elbilen som er det neste store.
Det som nå skjer i den internasjonale bilindustrien kan ikke overraske noen, mener Carranza.
– Husk én ting: For absolutt alle i Europa er dette løpet lagt, gjennom EUs utslippskrav og de kraftige bøtene for dem ikke møter kravene. Det er så enkelt som at ingen kommer til å ha et valg. Diskusjonen om dette er over. For lenge siden. Nå handler det om å rulle det ut så raskt som mulig. Derfor renner det nå på med meldinger om store investeringer i elbiler. Det er ikke fordi bilselskapene plutselig våkner opp, men fordi EU-reguleringene er satt. Det er ikke noen diskusjon, kun snakk om hvordan man klarer å levere.
Motor traff spanjolen til en samtale da han var på elbilkonferanse i Oslo tidligere i år.
Hva tror han om elbil-utviklingen i land som Italia og hans eget Spania, to av Europas største bilnasjoner som tilsammen solgte drøyt 3900 elbiler i første kvartal (mot over 27.000 i Norge)?
– Land som Spania og Italia er litt bak i løypa, av flere grunner: Én viktig grunn er at befolkningen ikke har samme kjøpekraft som i nord. Dessuten har ikke myndighetene investert like mye i infrastruktur og insentiver. Men salget i Spania har tredoblet seg på to år. Og stol på meg: Det vil det fortsette å gjøre.
– Det er ikke så lett å si, dette er en industri hvor det har vært noen bobler opp gjennom tidene. Du lærer å ikke hoppe til på alle, som da hydrogen for personbiler ble lansert for noen år siden. Men det er tre hovedtrender som er reelle: Elektrifisering, sammenkobling og selvkjøring. Hver av disse vil ha betydelig påvirkning på hvordan det utvikler seg.
– Elektrifiseringen gjør mye adskillig enklere, for det er så mye lettere med en elbil – både teknologisk og produksjonsteknisk. Men de store endringene er på de to andre områdene. Det er mulig noen bilfans fortsatt vil ønske å ha sin egen bil, men fra det øyeblikket du har et nett av trygge, tilkoblede biler åpnes helt nye dører. Da kommer det store spranget.
– Hvordan skal du tjene penger i et slikt marked?
– Det kommer til å bli utfordrende. For alle de punktene hvor vi idag har omsetning og fortjeneste, kommer til å bli borte. Vi må snu så raskt vi kan mot en tjenesteorientert businessmodell og holdning. Det er ikke bare på mobilitet, men også på levering av energi.
– Og dette betyr også langt mer utbredte deletjenester?
– Dele-trenden er noe vi har jobbet med lenge. Vi må være forberedt på mobilitet som en tjeneste. Det kommer. Vi snakker 3-4 år maks før mobilitetstjenestene må være mye klarere og mer sentrale i vår strategi.
– Hvor kommer de selvkjørende bilene i dette bildet?
– Teknologisk er det ingen ting å lure på, disse bilene kan lages i morgen. Spørsmålet er: Når skal vi lage 15.000 biler for Waymo? Nå eller om tre år, når teknologien er 20 prosent billigere?
– Når har du solgt din siste bil med Nissan-teknologien slik vi kjenner den idag?
– Det er vanskelig å si, særlig fordi alle byer og land har utvikling i ulikt tempo. Noen steder vil elbil-businessen gå så det suser allerede neste år, i andre land vil det ikke skje noe på 30 år.
– Hvilke aktører vil dominere, vil alle satse på alt?
– Det er litt vanskelig å si, for ingen som er i denne bransjen ønsker å gå glipp av en mulighet. Vi kommer til å se en god håndfull businessmodeller før det hele konsolideres. Men det blir ulikt i land til land.
– La oss begynne med å slå fast: Dette er krevende! Vi har tusenvis av ansatte som forberedes på å lage noe helt nytt. Oppgaven sett fra innsiden er at vi har 150.000 ansatte hvor 99 prosent jobber med produksjon av biler med forbrenningsmotor. Hvordan skal du på to år svitsje totalt? Det er rett og slett ikke mulig. Vi er midt i en gigantisk omstilling. Du skal ikke selge bil lengre, du skal tilby tjenester. Og forresten: Bilen skal ikke lengre ha forbrenningsmotor, det blir null lyd, kun elektrisk. Så kort sagt: Glem alt du har lært til nå. I folks hoder er det en stor omstilling.
– Denne utfordringen er den samme for alle store bilselskaper – og vi gjør dette så fort vi kan – med egen stab og hele kjeden. Bilselskapenes evne til å overleve bestemmes av hvordan de takler dette skiftet. Det selskapet som ennå ikke har vist at de kan elbilspillet, som ikke har en plan for tilkoblede biler og for selvkjøring: Vil de overleve? Hvor hardt blir de truffet av det som skal skje? La oss bare si at det har har vært liknende endringer før. I kamerabransjen. I telefonbransjen.
– Hva betyr Kina i denne utviklingen?
– Hvis de gjør noe som helst til eller fra på dette. så får de det til å gå fortere. Akkurat som de gjorde med solcelleindustrien. Vårt mål er å gi kundene det de vil ha. Gjerne med leverandører fra Kina. Og husk: Kina er vårt største marked, et marked hvor vi klarer oss bra på pris. Det er et enormt marked: Det er i vekst, det er investeringsvilje, de har teknologisk mot og de har nysgjerrighet.