KJØP HEVET: Nye Nissan Leaf har tatt Norge med storm. Men en misfornøyd kunde i Nord-Norge har nå fått heve kjøpet. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Bilkunde fikk heve kjøpet:

Leaf hadde feilstilte dører og lakkskade

En bilkunde får heve kjøpet av en ny Nissan Leaf fordi dørene var feilstilte og fordi det var lakkskader på begge sidene av bilen. Nissan hevder dette ikke er en generell svakhet ved bilmodellen.

Publisert Sist oppdatert

Bilkunden fra Bardu i Troms oppdaget feilstillingen og lakkskadene ett år etter kjøpet. Bilkunden hever at en av bakdørene stikker ut.

Bilforretningen, merkeforhandleren Andslimoen Bil, estimerte at utbedring vil koste 33 000 kroner.

Men de avslo å utbedre fordi Nissan-importøren avslo reklamasjon.

Les også: Så lenge må du vente på de populære elbilene

Kjøpet hevet

Nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at hele bilkjøpet i stedet må heves, fordi det er usikkert om feilene i det hele tatt lar seg utbedre.

Dermed må bilbutikken betale 273 000 kroner tilbake til kunden, mot at han leverer bilen tilbake.

Les også: Motors test av nye Nissan Leaf

Både forhandleren og Nissan sentralt hevder at problemene ikke er en generell svakhet.

– Jeg har spurt mange, men ingen har erfaring med tilsvarende problemer, verken på Leaf eller på andre Nissan-modeller, sier daglig leder Morten Smevik i Andslimoen Bil til Motor.

Det samme sier informasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Norge.

Nissan Leaf er for øyeblikket Norges mest solgte bilmodell. 

Leaf’en med problemene er førøvrig av den forrige modellen, som for et knapt år siden ble avløst av dagens utgave.