IMPORTFARER: Etterspørselen etter elbiler er så stor at mange importerer elbiler. Men pass på at ladekabelen kan brukes i Norge, oppfordrer Elbilforeningen. Foto: Nissan

NAF vil ha fokus på bruktimport av elbiler:

– Vær skeptisk ved import av elbil

Bruktimporten av elbiler skyter til himmels, også av elbiler som ikke selges i Norge. – Vær skeptisk, råder NAF.

Publisert Sist oppdatert

Frem til midten av mai i år var det importert nesten dobbelt så mange brukte elbiler som i samme periode i fjor, har Motor fortalt.

Forbrukerrådet advarer, og ber folk sjekke spesifikasjonene og garantiene, som i Norge er svært gode.

Nå anbefaler også NAF å utvise det de kaller en «sunn skepsis».

– Sammenlign spesifikasjoner og garantier, og sjekk at bilen du vurderer å importere har det som den bør ha, sier Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

Den kraftige økningen i import av brukte elbiler har kommet overraskende på NAF.

NAF-EKSPERT: Tom Andre Nilsen.

– Dette vil vi fra nå ha fokus på. Vi skal undersøke forskjellene på bruktimporterte elbiler og elbiler som selges nye i Norge, sier Nilsen.

Les også: Styrkede rettigheter ved bruktbilkjøp

Vanskeligere å reklamere

Advokat Jens Christian Riege i NAF Advokat understreker at det er garantireglene i det landet du kjøper bilen som gjelder.

– Kjøper du bil fra en tysk forhandler som du deretter importerer, gjelder tyske garantiregler. Man må derfor vite hva man gjør, og vurdere kost-nytte ut fra hvor mye billigere man får bilen, sett i forhold til den kortere garantien, og hva den mangler i forhold til en bil kjøpt i Norge, sier Riege.

Advokaten understreker også at det ved reklamasjon er lettere å forholde seg til et norsk bilfirma enn en utenlandsk forhandler.

NAF-ADVOKAT: Jens Christian Riege

 

Advarer

Interessen fra norske elbilkjøpere er så stor at det til og med importeres elbiler som ikke selges i Norge, som helelektrisk Toyota RAV4, Fiat 500, Renault Fluence og Chevrolet Spark.

Forbrukerrådet advarer mot slike kjøp.

– Det kan være risikabelt. Høyst sannsynlig vil det være vanskelig å få tak i reservedeler og bilmekanikere som kjenner bilen. Dermed kan service og reparasjoner bli dyrt. Dessuten er det risiko for lav annenhåndsverdi når du skal selge, sier seniorrådgiver Jogrim Aabakken i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet anbefaler derfor å kjøpe bilmodeller som føres av norske merkeforhandlere.

Les også: Rolls-Royce – nå også som SUV

Støvsuger markedet

Mens «alle» vil ha elbil i Norge, vil nesten ingen ha det i resten av verden. Hver fjerde elbil som ble solgt i Europa i april ble solgt i Norge. Totalt ble det solgt 13 000 elbiler i Europa i april. 3600 av dem ble solgt her i landet.

Manglende interesse for elbiler i utlandet er en gullgruve for de profesjonelle bruktimportørene, som støvsuger markedet både i USA og i Europa etter elbiler. 

Les også: Vi har testet elbil-favorittene – Leaf vs e-Golf

Leaf og e-Golf

– Vi kjøper fra merkeforhandlere, leasingselskaper og leiebilselskap. Egentlig fra over alt hvor vi kan få kjøpt. Mesteparten av bilene kommer fra Tyskland, men også fra USA og mange andre land, forteller Atle Lassegård, daglig leder i Norsk Autoformidling i Nesbyen. De er blant de største i bransjen.

IMPORTERER: Blant de største på import av elbiler er Norsk Autoformidling. Faksimile: Nettsiden til Norsk Autoformidling

Han forteller at det er mest etterspørsel etter import av Nissan Leaf og VW e-Golf. Men også av SUVen Jaguar I-pace og Hyundai Ioniq.

– Vi ser at elbiler gjerne har bedre garantier enn fossilbiler i utlandet, sier han.

Les også: Her er bilene som kommer