Lading av elbil:
Slik lader du elbilen trygt og effektivt
Du har kanskje kjøpt elbil? Eller lurer på om du skal kjøpe elbil. Og du ønsker selvsagt å lade hjemme. Men kan du bare sette inn stikkontakten hvor som helst?
- Nei, du bør ikke sette i stikkontakten et sted uten å vite noe om det elektriske anlegget. Det lureste er å starte med å finne ut hvordan det står til med det elektriske anlegget der du bor. Takler det elektriske anlegget å lade elbil? Dette er spesielt viktig i eldre hus, sier Anette Berve og Tom Andre Nilsen i NAF.
- Få dette avklart med en elektriker først som sist. Gjerne allerede før du kjøper elbil, råder de to.
Elektrikeren vil kontrollere om du kan lade elbilen trygt, eller om det er nødvendig å oppgradere eksisterende anlegg.
Kan hende er det snakk om å sette inn nye sikringer, men det kan også være behov for større oppgraderinger.
Les også: BMW tror bensin og diesel vil holde stillingen
Det rimeligste alternativet vil være å benytte en vanlig kontakt (kalt en schuko-kontakt). Men det er viktig at den er på en separat kurs, har B-jordvern og er på maks 10 ampere.
- Grunnen til at man ikke skal lade på høyere ampere på en vanlig schuko-kontakt, er at elbilen gir en stor belastning på elanlegget ditt over lang tid.
- Kan det være fare for brann?
- Hvis du har et anlegg som ikke tåler belastningen, kan det i verste fall være fare for brann. Sjekk at kontakten ikke blir varm, at det ikke er sot eller at fargen blir gulbrun, noe som tyder på varmegang.
- Mange lurer også på om det er mer fare for brann i elbiler generelt, ikke bare i forbindelse med lading?
- Nei, det er ingen større fare for at elbiler skal begynne å brenne enn andre biler. Det er sjelden at batterier brenner, men starter det en brann i elbilen og batteriet antennes, brenner det veldig kraftig og er vanskelig å slukke.
Les også: NAF med plan for å løse mangelen på elbilladere
Nødlading
- Hva er nødlading?
- Som navnet tilsier er dette lading i nødstilfelle, og det er den eneste gangen du kan belage deg på å lade uten å vite noen om el-nettet. For den daglige ladingen anbefaler vi å investere i en vegglader, det som kalles en hjemmeladerboks.
Du kan få ut opp mot 32 ampere, eller opp mot 22 kilowatt i timen (hurtigladere langs veien leverer fra 50 kilowatt i timen og oppover). Jo høyere ampere du kan lade med, jo raskere går det å lade elbilen. Hva som kan oppnås der du bor, vil elektrikeren kunne opplyse om.
Prisen på en hjemmeladerboks starter på rundt 14.000 kroner og går helt opp mot 50.000 kroner. Prisen vil blant annet avhenge av hvor boksen skal stå og hvor mye elektrikeren tar for oppgradering og montering, sier Berve og Nilsen.
- Opp mot 50.000 kroner er dyrt?
- Det er stor forskjell på hvor mye man må investere. Samtidig er dette en engangsinvestering, og kanskje skal dere på sikt lade to elbiler? Det vil også være en fordel ved et eventuelt salg av huset å ha montert en slik boks.
- Hva koster det å lade en elbil?
- Å lade bilen hjemme er det rimeligste alternativet. Prisen for hjemmelading er den vanlige strømprisen inkludert nettleie, som utgjør rundt én krone per kWh. Har du et batteri på eksempelvis 40 kWh (som nye Nissan Leaf), koster det deg rundt 40 kroner å lade 100 prosent.
Les også: Slik får du lengre rekkevidde i kulda
Behov for flere hurtigladere
- Hva med dem som ikke kan lade hjemme?
- Det er mer praktisk og økonomisk å kunne lade hjemme, men noen er nødt til å bruke andre alternativer som gatelading og hurtiglading. Gatelading kan være gratis, men det vil variere fra kommune til kommune.
Hurtiglading er det dyreste alternativet og ligger fra 2,50 til 6,50 kroner per minutt. Grovt regnet vil det koste mellom 60 og 100 kroner å lade til 100 prosent. Men husk at det å lade til 100 prosent (den siste toppladingen) tar tid og er dyrere. Det mest kostnadseffektive er å lade til 80 prosent.
NAF mener at vi trenger 10.000 hurtigladepunkter innen 2026 for å møte veksten i antall biler, og at det haster å få på plass flere. I dag finnes det mellom 1600 og 1700 punkter for hurtiglading i Norge (ikke inkludert Teslas punkter).
NAF er opptatt av at medlemmene skal få mulighet til å velge mer miljøvennlige biler og mener derfor at elbilfordelene er viktige. En annen grunn til dette standpunktet er at NAF frykter at andre biler vil bli pålagt restriksjoner og begrensninger, dersom ikke regjeringens mål for utslipp nås gjennom salg av elbiler. Selv om nybilsalget av elbiler øker, utgjør disse likevel bare noen få prosent av bilparken.
Ladeeksperten
Som medlem kan du ringe (23 21 31 00) eller sende e-post til NAF Ladeeksperten (ladeeksperten@naf.no) og få personlig rådgivning. Du kan kontakte Ladeeksperten på hverdager mellom 08.00 og 20.00.
Tjenesten er gratis og kun for medlemmer, så husk å ha medlemsnummeret for hånden når du tar kontakt.
NAF Miljøbillån
NAF tilbyr lån for deg som skal kjøpe elbil, hybrid- eller hydrogenbil. Nominell rente fra 3,15 prosent (med 35 prosent egenkapital). Du kan få inntil 100 prosent finansiering. Du kan også få et finansieringsbevis som er gratis, uforpliktende og gyldig en måned. Vil du vite mer? Send en e-post til billan@naf.no
Rabatt på hjemmeladestasjon
Som NAF-medlem får du medlemsrabatt på hjemmeladestasjoner som passer for alle elbiler og hybridbiler i markedet, enten du skal ha den i garasjen eller utendørs.
Hjemmeladetilbudet består av DEFA, som er en av de største, Fortum, Grønt Punkt og Intelligent Solutions, samt Zaptek på Zoe.
NAF samarbeider med Intelligent Solutions, som leverer ladeboksene. De svarer på alt av tekniske spørsmål før, underveis og etter at du har kjøpt en lader.
NAF Lease
NAF Lease tilbyr blant annet leasing på elbiler med NAF Swap Lease, som er et unikt privatleasingkonsept for elbiler. Leasingavtalen er normalt på 36 måneder, men man har mulighet til å bytte bil etter 18 måneder. Ingen forskuddsleie, men et depositum som leveres tilbake etter endt leasingperiode. Tilbudet til medlemmene leveres i samarbeid med Leaseplan.
Flere fordeler?
Du kan lese mer om medlemsfordeler for elbil, og annet stoff om elbil, på naf.no/elbil