FEIL MONTERT: Med takboksen feil montert, ble forbruket redusert med 16,4 prosent. Foto: Peter Fritzson
FEIL MONTERT: Med takboksen feil montert, ble forbruket redusert med 16,4 prosent. Foto: Peter Fritzson

Hørt om svensken som monterte takboksen feil vei?

Dette trikset ga Teslaen 16 prosent bedre rekkevidde

En svensk Tesla Model 3-eier fikk tips om å montere takboksen feil vei for å senke forbruket og øke rekkevidden. Målingene hans viste en forbløffende effekt.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Formen på takboksen har stor påvirkning på forbruk og rekkevidde.

Takbokser øker forbruket og senker rekkevidden. Tester blant andre NAF har foretatt, viser at du mister nærmere 20 prosent rekkevidde med en takboks i landevei- og motorveihastigheter, typisk for hyttekjøring.

Dagen før den den svenske Tesla-eieren Peter Fritzson skulle på skiferie, kom en nabo forbi hans røde Model 3 AWD med takboks.

Naboen er ekspert på aerodynamikk, og tipset Peter om at turbulensen – og dermed luftmotstanden – ville bli lavere om han monterte takboksen motsatt vei.

RIKTIG MONTERT: Med takboksen riktig montert, økte luftmotstanden og rekkevidden ble redusert på denne Teslaen.
RIKTIG MONTERT: Med takboksen riktig montert, økte luftmotstanden og rekkevidden ble redusert på denne Teslaen.

Egne målinger

Etter litt fundering valgte Peter å følge rådet – og snudde takboksen. 

Da han kom hjem, bestemte han seg for å gjøre sine egne målinger. 

Han kjørte samme strekning på E4 mellom Linköping og Norsholm en rekke ganger for å få samme temperatur og vindforhold. Totalt er distansen tur-retur på litt over fem mil.

Peter kjørte med takboksen riktig vei, med takboksen feil vei – og turer med bare de to takbøylene montert.

ØKT MOTSTAND: Takstativ øker forbruket i ulik grad, svært avhengig av vær og vind. Men en feilmontert takboks gir ikke høyere forbruk.
ØKT MOTSTAND: Takstativ øker forbruket i ulik grad, svært avhengig av vær og vind. Men en feilmontert takboks gir ikke høyere forbruk.

Spissere foran

Målingene dokumenterte det hans gode nabo hadde anbefalt og som Peter hadde fått en liten mistanke om på turen opp til fjellet:

Med takboksen feil montert ble forbruket 16,4 prosent lavere enn på turen med takboksen riktig montert. Og forbruket ble feilmontert boks ble faktisk like lavt som da han kjørte testen med kun lastebøyler.

Til forumet Tesla Owners Sweden legger han til følgende:

Takboksen av type Calix 430 er strømlinjeformet, det vil si at den er spissere foran enn bak. En takboks som ser omtrent lik ut foran og bak, ville gitt et annet resultat.