MYE FOR PENGENE: Mercedes EQC blir fort rundt 150.000 kroner rimeligere enn konkurrentene med omtrent identisk utstyr. Foto: Daimler
MYE FOR PENGENE: Mercedes EQC blir fort rundt 150.000 kroner rimeligere enn konkurrentene med omtrent identisk utstyr. Foto: Daimler

Finalist til Årets beste bilkjøp 2019:

Mercedes EQC – mest komfort for pengene

Vårt første møte med EQC ble litt avmålt. Vårt neste ble desto mer hjertelig.

Publisert Sist oppdatert

MERCEDES EQC 400 4-matic (firehjulsdrift, automat, hengerfeste)

Pris: 708.216 kroner

PLUSS: Komfort, krefter, hengervekt, pris

MINUS: Rekkevidde, plass, bakkeklaring

ÅRLIGE KOSTNADER:

Renter på lån:  9.021 Forsikring:  14.222 Verdifall per år:  75-85.000 Service/vedlikehold:  5.250 Dekk:  4.650 Forbruk:  5.109 Bompenger:  4.536 Trafikkforsikringsavgift:  Fritatt Til sammen:  122.939 Pris per km:  8,18 kr

Dette er en bil som ikke tar med seg så mange nye verdier inn i klassen. Til gjengjeld har den verdier som varer.

Det er lett å kalle EQC en GLC på strøm. Og her ligger både avmåltheten og hjerteligheten.

For like lite som EQC er en rendyrket elbil, så er den en rendyrket Mercedes.

Med andre ord: Den har høy komfort, solid kvalitetsfølelse, det ypperste av sikkerhetsløsninger, et merketypisk utseende og betjeningsløsninger som i en hvilken som helst annen Mercedes.

Men den har også fossilbilens grunnkonstruksjon. Det betyr blant annet

kardangtunell og fravær av oppbevaringsplass under panseret (frunk).

Klare kompromisser altså.

Les også: Motor har testet Mercedes EQC

Sånt kler ikke helt en produsent som liker å flytte grunnsteiner. Og spesielt ikke når Tesla nærmest sjonglerer med dem.

Men det gjør også Mercedes rimeligere enn konkurrentene. Ja, du leste riktig.

Differansen blir fort rundt 150.000 kroner med omtrent identisk utstyr. Og i det perspektivet påstår vi at ingen elbil gir mer komfort for pengene.

Setene er blant verdens beste, infotainmentsystemet fungerer utmerket etter litt læring, og det er mer enn nok plass til fire voksne.

Men først og fremst er EQC særdeles støysvak. Den har også et brutalt skyv med 408 hester, 760 Newtonmeter og firehjulsdrift som tøyles udramatisk.

Oppgitt rekkevidde er 417, altså mellom 25 og 35 mil i praksis her hjemme, avhengig av temperatur, vektpålegg og kjørestil.

Mercedes oppgir at EQC skal kunne lynlades fra 10-80 prosent på 40 minutter, med 110 kW som høyeste ladefart.

Motor startet på 10 prosent og var oppe på 78 prosent etter 40 minutter. Det er absolutt godkjent.

Les også: Se vinneren og finalistene til Årets beste bilkjøp 2019

Powered by Labrador CMS