FINN ÉN FEIL: Nissan Leaf med 62 kWt batteri ved lynlader med 150 kWt kapasitet. På lynladeren betaler du 210 kroner for ladestoppet. Men fordi bilen ikke lader med mer effekt, kunne du valgt å stå på hurtigladeren, og betalt 150 kroner. Foto: Peter Raaum
Nissan Leaf 62 kWt lader ikke så raskt som lovet:
Lade-feil rammer Leaf
I markedsføringen er Nissan Leaf 62 kWt klar for å lade med 100 kW. I praksis er situasjonen en helt annen. Motor og NAFs store rekkevidde- og ladetest viste at den kun lader med 46 kW som høyeste effekt på lynlader.
DETTE ER SAKEN: Nye Nissan Leaf 62 kWt er nærmere 70.000 kroner dyrere enn versjonen med 40 kWt. I denne prisforskjellen skal det ligge bedre rekkevidde og hurtigere lading. Men ladeegenskapene er skuffende svake, viser vår test.
– Problemet ligger i ladekabelen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Ladingen av Nissan Leaf 62 kWt begrenses i dag av den tekniske standarden til ladekabeltypen Chademo, som Nissan er alene om å bruke. Selve kabelen fra lynladeren begrenser effekten til å lade med maks 62,5 kW.
– Selv med begrensingen i den tekniske standarden burde vi målt en effekt i nærheten av 60 kW, men vi målte altså maks 46 kW. Det er skuffende. Dette gir stort utslag i folks drivstofføkonomi, sier Sødal.
Les også: Her finner du hele ladetesten!
Erkjenner feil
Eksempel:
Hvis du lader Nissan Leaf hos Circle K i en time, betaler du 3,50 kroner i minuttet hvis du velger lynladeren. På hurtigladeren, som gir 50 kW betaler du 2,50 kroner i minuttet.
På lynladeren betaler du da 210 kroner for ladestoppet. Men fordi bilen ikke lader med mer effekt, kunne du valgt å stå på 50 kW-laderen, og betalt 150 kroner.
– Forbrukerne vil fort velge lynladeren fordi de tror deres nye Leaf kan lynlade. Når den ikke gjør det, blir det en unødvendig dyr affære, mener Nils Sødal.
Nissan erkjenner ladefeilen på Leaf 62 kWt.
Kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Nordic her i Norge, forklarer problemet slik:
– Vi har fått ulike tilbakemeldinger på dette med lynlading for Leaf 62 kWt i Norge. Etter en dialog oppover i vår organisasjon er det fra Nissans side foretatt undersøkelser som har avdekket svakhet i laderne. Det vil si at uavhengig av ladeoperatør, så har de installerte laderne med kapasitet opp til 100 kW fått redusert strømstyrken til 125 ampere. Dermed leverer de ikke ut mer enn 50 kW. Det ser altså så langt ut til å være en glipp som har skjedd der. Det kreves en software-oppdatering av disse laderne for å utbedre forholdet, ifølge opplysningene vi har fått.
Les også: Hva skjer med elbilen når batteriet går helt tomt?
Sliter med begge
Også foregående Leaf-modell med 40 kWt batteri sliter med å lade.
Årsaken er en programvarebeskyttelse av batteriet som begrenser effekten ved lading når du hurtiglader flere ganger på samme dag.
Ved andre ladestopp registrerte NAF kun 32 kW som ladeeffekt, mens det på første ladestopp var 46 kW.
Nissan har ingen planer om å endre ladestandarden på sine biler.
For Nissan Leaf 40 kWt produsert fram til mai 2018, finnes det en software-oppdatering som eierne kan få installert på sine biler om de oppsøker forhandler. Biler produsert etter dette har denne oppdateringen.
NAF og Motor testet rekkevidden og ladefarten på ni modeller på en rute med blandet kjøring i 14-15 graders oppholdsvær. Testen ble gjennomført 3. og 4. juli. Ruten inneholdt to fjelloverganger og var mer kupert enn terrenget som venter i en WLTP-test.
Disse bilene var med i testen: VW e-Golf, Nissan Leaf 40 kWt, Nissan Leaf 62 kWt, Kia e-Soul, Kia e-Niro, Hyundai Kona, BMW i3, Opel Ampera-e og Tesla Model 3.