Tesla oppgraderer alle ladestasjonene sine:
Her må Tesla S og X vike for Model 3
På flere ladestasjoner i Norge må Tesla Model S og Model X vike for eiere av Model 3. – Vi antar sjåførene klarer å løse dette rettferdig, sier Tesla.
Med betydelig lavere priser og lang rekkevidde er Tesla Model 3 allerede en salgssuksess i Norge.
Men lademulighetene er foreløpig ikke så gode som for Model S og Model X.
Noen ladestasjoner har foreløpig et begrenset antall ladestolper tilrettelagt for Model 3.
Model S og X får bare full ladeeffekt med type 2-lader, mens Model 3 kan bruke både CCS og type 2. Derfor gir Tesla forrang til Model 3-eiere på ladestolper som bare har CCS-kontakt.
Les også: Motors test av Tesla Model 3
«Model 3 priority» står det på ladestasjonen vi besøkte på Stjørdal i Trøndelag.
Tesla ble ikke ferdig med å oppgradere alle ladestolpene sine til Model 3 kom på markedet.
– Vi oppfordrer eiere av Model S og Model X til å bruke ladestolper som bare har type 2-kontakt, dersom en slik er ledig, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge.
Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer
632 ladeplasser
Dette liker ikke alle eierne av Tesla Model S og Model X.
– Neimen om jeg stanser lading og overlater plassen min til en med Model 3, sier en Tesla Model S-eier til Motor, litt oppgitt etter å ha sett den klare beskjeden på ladepumpen.
Hvor mange ladestolper som foreløpig ikke er oppgradert for Model 3 svarer ikke Tesla konkret på.
– Men Tesla har 51 ladestasjoner i Norge med til sammen 632 ladeplasser. Med så god kapasitet på hver stasjon er kø relativt uvanlig, heder Sandvold Roland.
Les også: Slik hindrer du ladekabeltyveri
– Ingen føringer
– Hva gjør man dersom man lader eller står i ladekø med X eller S, og en med Model 3 kommer?
– Vi antar at sjåførene klarer å løse dette rettferdig. Tesla legger ingen føringer.
Når oppgraderingene er fullført blir det delte ladekabler med både CCS-kontakt og Type 2-kontakt på alle ladestolpene.
Les også: Elbilene dominerer vårens store bilutstilling