0-100 PÅ 2,7: Politiet i Luxembourg har kjøpt to Tesla Model S for bruk som tjenestebiler, men det er ikke kjent om de kjøper toppmodellen som bruker litt under tre sekunder på 0-100. Foto: RTL
Nå kommer de elektriske politibilene:
Denne politibilen kjører du ikke fra
Nå begynner også lovens lange arm å velge elektriske biler.
I Luxembourg har politimyndighetene nå kjøpt inn to Tesla Model S for bruk som patruljebiler, etter sigende de to første elbilene som kommer i patruljetjeneste.
I Los Angeles, California besluttet politimyndighetene å lease 288 elbiler høsten 2015, men ingen av disse skulle brukes som patruljebiler.
Norsk politi har foreløpig ikke gått anskaffelse av noen elbiler, får Motor opplyst, men følger utviklingen tett. Elbiler kan være aktuelt fra neste anskaffelsesperiode, som løper fra 2020.
Selv om toppmodellen av Tesla Model S har en akselerasjon som er de aller andre fleste biler overlegen, har rekkevidde-problematikken vært et tema i tidligere diskusjoner om elbilenes egnethet.
I Luxembourg er spørsmålet om rekkevidde, naturlig nok, mindre påtrengede. Storhertugdømmet er litt større enn Vestfold, med åtte mils avstand fra grense til grense på det bredeste.
Det er ikke opplyst hva slags Model S-utgave myndighetene har bestilt.
I den lille byen Hyattsville, Maryland, like utenfor for USAs hovedstad Washington D.C., har det lokale politiet også bestilt elbiler for bruk i patruljetjeneste, og der falt valget på Chevrolet Bolt – som selges i Norge som Opel Ampera-e.
Bilen skal kommer i tjeneste i løpet av september.
Norske politimyndigheter valgte seg nye biler i 2015 – og valgte da biler i fire ulike segmenter som BMW og Mercedes-Benz delte mellom seg. BMW med liten patruljebil (520d xDrive Touring) og ressursbil (X5), Mercedes med stor patruljebil, såkalt maje, (Vito) og transportkjøretøy (Sprinter).