TETT: Her på E18 ved Sandvika inn mot Oslo er det ekstra tett med elbilister, og yrkessjåførene opplever daglig farlige situasjoner.
Yrkessjåførene refser elbilistene:
– Frykter ulykker hver dag
Grove fartsoverskridelser i kollektivfeltet og hensynsløse filskift fra elbilistene er en plage for mange yrkessjåfører. De etterlyser mer effektive politikontroller og hardere reaksjoner.
Bussjåførene Michel Myhrvold og Øyvind Selnes jobber for Norgesbuss på en av landets mest trafikkerte veier – E18 inn mot Oslo. De forteller at de daglig opplever farligheter på grunn av en økende ukultur blant elbilistene.
– Hvis jeg legger meg i midtre felt inn mot Oslo for å følge trafikken i 80 km/t, så opplever jeg stadig at det dundrer elbiler forbi meg i kollektivfeltet i minst 100. Og de presser seg inn og ut av kollektivfeltet, sier Myhrvold.
– Det er farligheter hele tiden. Hver dag frykter vi ulykker fordi det kjøres hensynsløst og for fort, fortsetter han – og får bekreftende nikk fra kollega Selnes.
Begge er også tillitsvalgte i Norsk Transportarbeiderforbund. Problemene med elbiler i kollektivfeltet inn mot de store byene, står høyt på agendaen i fagforeningen.
Les også: Her røyk 71 førerkort i 2018
Selnes mener holdningen blant elbilistene har endret seg på kort tid.
– De var mer ydmyke før. I starten var holdningen at de fikk lov til å benytte seg av kollektivfeltet. Nå er det blitt en slags rettighet de utnytter maksimalt. Vi får inntrykk av at det er vi – busser og taxier, som kollektivfeltet er skapt for – som er problemet, sier Selnes.
Han og Myhrvold etterlyser hyppigere politikontroller – og mer variasjon på kontrollpostene.
De mest utspekulerte solobilistene kjører i dag med en kalkulert risiko på strekninger der det kreves minimum to personer i elbilen for å kjøre i kollektivfeltet i rushtrafikken.
– De vet hvor politiet pleier å stå, og så legger de seg inn i det ordinære feltet 100 meter tidligere. Da oppstår det en ny utfordring for oss bussjåfører, i tillegg til bilene som hoper seg opp i enden av kollektivfeltet, sier Myhrvold.
Les også: Her slipper elbilistene å betale
Flere som kan gjøre feil
Finn Erik Grønli er politioverbetjent ved trafikkorpset i Oslo, seksjonen som har ansvaret for å overvåke veiene i regionen. Han sier han forstår frustrasjonen til bussjåførene som både skal overholde rutetider og frakte passasjerene trygt og komfortabelt uten kraftige oppbremsinger.
– Men jeg ønsker ikke å henge ut elbilsjåførene. Bruken av kollektivfeltet er politisk motivert, og elbilistene gjør bare det de har fått anledning til av myndighetene. Men vi ser at antallet elbiler øker kraftig. Da øker også antallet mennesker som gjør feil eller som ikke er flinke nok til å samhandle i trafikken, sier Grønli.
Og det er først da – ved overtredelser – politiet skal reagere. Han sier at de forsøker å være uforutsigbare når de kontrollerer strekningene bussjåførene Myhrvold og Selnes kjører på, og refererer til.
Les også: Regjeringen frykter at vi dropper bussen
Nei til alenekjøring
– Men det begrenser seg litt hvor vi kan ha stående kontroller. Det skal være trygt og det skal være et sted vi kan bruke den nødvendige tiden på å skrive ut eventuelle forenklede forelegg, sier Grønli.
Per Ole Melgård, faglig sekretær i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening og leder for bransjerådet for busstransport i Norsk Transportarbeiderforbund, mener det er på tide å revurdere vedtaket om at elbiler kan bruke kollektivfeltet.
Selv om det er blitt litt mindre trykk etter begrensingen om antall passasjerer i rushtrafikken, så er det fortsatt for mange biler.
– Det hoper seg opp i kollektivfeltet, av og til kan det faktisk være bedre å bruke det ordinære feltet, sier Melgård.
Kollega Myhrvold er enda mer konkret.
– Det bør være minst to i en elbil, uansett tid på døgnet, for å få lov til å bruke kollektivfeltet.
Les også: Denne uka passerte vi 200.000 elbiler