NYTT SKILT: Før påske ble det innført innskjerpelser i elbilenes adgang til kollektivfeltet på E18 vest for Oslo. Foto: Martha Schøyen Raaum

Strengere regler for elbiler i kollektivfelt:

Slik kjører elbilene lovlig i kollektivfeltene

I kollektivfeltene vest for Oslo er det nå så mange elbiler at bussene blir forsinket. Statens vegvesen strammer inn. Slik kjører elbilene lovlig i kollektivfeltene.

Publisert Sist oppdatert

Køene i kollektivfeltene på E18 mellom Holmen i Asker og Sandvika vest for Oslo ble så lange at Ruter måtte fjerne reklame bakpå bussene om hvor lang tid bussene skulle bruke inn til Oslo.

Stadig flere elbiler skapte kork i kollektivfeltene.

Før påske ble det innført innskjerpelser. Mellom 07 og 09 på hverdagene må elbilister ha med passasjer for å få kjøre i kollektivfeltet mellom Holmen og Sandvika.

Dette er samme regel som ble innført mellom Sandvika og Oslo i 2015. Men nå er køene på denne strekningen igjen nesten like store som de var før innskjerpelsene.

Det kan derfor på sikt bli ytterligere innskjerpelser, som at man må ha med mer enn én passasjer.

Les også: Vil ha moms på elbiler

Reglene

Kollektivfeltreglene for elbiler er tydelige, men likevel vanskelige å forstå. Man må holde tunga rett i munnen.

Dette er reglene:

  • Hovedregelen er at elbiler kan kjøre i både kollektivfelt kun for busser, og i kollektivfelt for busser og drosjer.
  • Alle biler med to eller flere personer, også fossildrevne, kan kjøre i sambruksfelt.

Les også: Model 3 på salgstoppen i Sveits

 Underskilt

Men, og her kommer det kompliserte: Adgangen til å bruke kollektivfelt kan begrenses med underskilt, slik det nå er gjort på E18 i Asker og Bærum.

Underskiltene har svart tekst på hvit bunn, og det kan eksempelvis stå «Gjelder ikke elmotorvogn». Da får ingen elbiler kjøre der.

Eller det kan være betingelser for tilgangen til kollektivfelt. For eksempel at man må ha med minst én passasjer enten hele tiden eller til bestemte tidspunkt, slik det nå er i Asker og Bærum.

Gjelder regelen hele døgnet, kan det stå «Gjelder ikke el-motorvogn uten passasjer».

Gjelder regelen deler av døgnet, eksempelvis hverdager mellom 07 og 09, kan det stå «Gjelder ikke el-motorvogn uten passasjer 07-09», slik det står mellom Holmen og Oslo.

Ikke på ramper

I spesielt Oslo er det mange elbilister som tror at de kan kjøre på rampene for busser. Det er ikke lov, melder vegvesenet.

UP opplyser til Motor at det er bilistene som har ansvaret for både å forstå og følge reglene. Gjør du ikke det, kan du i verste fall få 5500 kroner i bot.

Les alt om straff i trafikken i denne saken, og om bøter for blant annet brudd på skiltreglene i denne saken.