DETTE ER SAKEN: Xpeng er et nytt kinesisk bilmerke. G3 er en helelektrisk kompakt-SUV.
Du skal ikke ha sittet mange sekundene i en Xpeng for å registrere at kineserne har kastet seg over Teslas åpne patenter. Hele instrumentpanelet er nærmest en nedskalert blåkopi av det du finner i Model S og X.
Den store 15,6-tommers skjermen i midtkonsollen er naturligvis det mest iøynefallende. I denne finner du også funksjoner, grafikk og apper som enhver rutinert Tesla-eier kunne håndtert i blinde.
Men også selve instrumenthuset foran rattet er prikk likt. Og ikke minst girvelgeren – som sitter der du vanligvis har spaken til vinduspusseren. Dette er en løsning Tesla og Mercedes – og nå altså Xpeng – er alene om.
Det er nok et selskap kineserne trives i. Teslas høyteknologi og Mercedes anerkjente kvalitet er to poler å strekke seg mot.
Så kan man kanskje tro at kineserne bare føyer seg inn i en litt stusslig tradisjon for asiatisk bilproduksjon: De kopierer – og gjør det litt bedre.
Men, nei.
Fascinasjonen ved Xpeng starter der kopieringen opphører. Det er mer interessant å se hva de faktisk har lagt til på egen hånd.
Og da kan vi bokstavelig talt legge til boksen på taket. Der finner du et 360 graders kamera som kan ta bilder og video av deg foran bilen, men også brukes til å se omgivelsene. Du skal også kunne hente opp bilder fra kameraet i appen på mobilen din – enten du sitter hjemme i stua eller ligger på en strand i Syden.
Annonse
Klar for selvkjøring
Så blir det interessant å se om boksen også åpner og lukker seg i frost og underkjølt regn, og om kameralinsen også fungerer når i søle og slaps. Ønsker du denne teknologien, så kan du ikke ha takstativ. Da må du ned på den rimeligere utgaven uten kamera på taket (koster 398.000 kroner, den dyreste koster 419.000).
Du får heller ikke bilen med hengerfeste.
Xpeng er klargjort for selvkjøring på høyeste nivå. Mer dagsaktuelt er den avanserte selvparkeringshjelpen, som styres av totalt 20 sensorer, blant annet fem HD-kameraer som kontinuerlig overvåker bilens omgivelser.
Vi fikk en liten demonstrasjon, og teknologien fungerte aldeles utmerket. Enten man satt inne i bilen og fiklet med alt annet enn ratt og pedaler. Eller man sto utenfor og så bilen ratte seg selv inn i den aktuelle parkeringslommen vi hadde lokalisert ved å trykke på den på skjermen inne i bilen.
Reservekompis
Vi fikk også en demonstrasjon av bilens stemmestyring. Riktig nok på kinesisk. Vår testbil er ennå ikke optimalisert for det europeiske markedet. Men hvis bilen etter hvert forstår engelsk – ja, kanskje norsk til og med – like godt som kinesisk, så har du en god reservekompis å prate med om du savner selskap.
I likhet med en Tesla, vil Xpeng kunne oppdateres med nye funksjoner gjennom hele levetiden. Xpeng regner det som sannsynlig at det vil komme fire-fem oppgraderinger i året, som enten legger til nye funksjoner eller som forbedrer de eksisterende. Nåværende eiere av Xpeng i Kina rapporterer at de så langt har hatt åtte oppgraderinger.
Xpeng lanseres som en billig bil. Og hvis du vet å verdsette all den avanserte teknologien, så vil den framstå som billig. På dette området er den milevis foran konkurrentene. Men ser du på Xpeng som en funksjonell og praktisk elbil, så er den faktisk ganske dyr.
Selv den billigste utstyrsversjonen er dyrere enn topputgavene av relevante konkurrenter som Hyundai Kona, Kia e-niro og Nissan Leaf.
Annonse
Kun forhjulsdrift
Batteriet på 66,5 kWt. gir deg trolig en rekkevidde på rundt 450 kilometer. Dette tallet er ikke endelig, men det vil uansett ligge på nivå med Kona og e-niro – og en del over Nissan Leaf.
Men på ladeevne taper den mot sør-koreanerne.
Xpeng kommer med en Chademo-løsning, som bare Nissan – og etter hvert Lexus – bruker her i Norge. Det gir klare begrensninger på ladeeffekt. Xpeng oppgir at det vil ta rundt 41 minutter å lade bilen fra 30 til 80 prosent på en 50 kW-lader.
Xpeng har 197 hestekrefter og 300 Newtonmeter i dreiemoment. Klassikeren 0–100 kilometer i timen går unna 8,6 sekunder. Det er mer enn nok. Bilen føles svært sterk i alle situasjoner. Selv i et mer moderat kjøremodus der det spares litt på kreftene.
Bilen kommer kun med forhjulsdrift.
Komfort og kjøreegenskaper ligger på nivå med de nevnte konkurrentene. Det samme med inntrykket av materialer og listverk. Kvalitetsfølelsen er generelt god.
Et panoramavindu trekker seg langt opp på taket over førersetene. Løsningen forbinder vi med Tesla X, og før den tid, diverse Citroén-modeller. Det er som med alle andre glasstak, mest for dem i baksetet.
En sjåfør må uansett konsentrere seg om veien og bilen. Og det siste er hyggelig nok i en Xpeng. Førersetet opplever vi som meget godt, og kjørestillingen som svært god. Men mangel på dybdejustering av rattet er et stort minus den deler med Nissan Leaf – og som for mange kan bety redusert kjørekomfort.
Xpeng har et fjæringsoppsett som er mer komfortabelt enn sporty, og det kler bilen. Støynivået fra de 17-tommers store dekkene er lavere enn i for eksempel Hyundai Kona og Tesla Model 3, uten at det er så mye å juble for. Men godkjent vil vi si.
Tall å leve med
Vi startet med en rekkevidde på 38 mil og avsluttet på 29. Da hadde vi kjørt relativt eksperimentelt en times tid, altså ikke spesielt økonomisk. Men nærmere 30 gjenstående mil etter en sånn tur, er et tall vi utmerket godt kan leve med.
Alle som bestiller bil innen 15. juni er garantert å motta bilene i 2020.
OBS: Xpeng har inngått en avtale om servicetjenester med Mega og NAF om å håndtere service, garanti-inspeksjoner og reparasjoner for det kinesiske bilmerket. NAF er eier og utgiver av Motor og motor.no, som redigeres og utgis i tråd med Redaktørplakaten – en erklæring som gir redaktøren full frihet til å utforme mediets innhold og en plikt til å trekke seg dersom eiere eller andre griper inn i denne friheten.